MWG organiseert eerste ‘M-Talks Debate’

Nieuwe naam, aangepaste formule.

MWG

Goede debatten zijn een zeldzaamheid. Meer dan eens ontaarden ze in een oeverloos repeteren van dezelfde weeïge argumenten en een verveeld publiek dat halverwege al heimelijk verlangt naar de afsluitende borrel. Voor de aanwezigen bij het M-Talks Debate dat branchevereniging MWG in Pakhuis de Zwijger organiseerde, was dat niet het geval. Het debat prikkelde, verliep vlot, betrok het publiek interactief en - voor marcom'ers zeker niet onbelangrijk - had content.

Formule- en naamswijziging

MWG spreekt van het ‘állereerste' M-Talks Debate voor haar leden. Dat is niet helemaal waar. De M-Talks zijn een voortzetting van de ‘Algemene Mediabeschouwingen’ die traditioneel op Prinsjesdag plaatsvonden. Met die nieuwe naam verliest het event de nominale verbinding met de datum, maar krijgt daar volgens directeur a.i. Cees Polman ‘een naam voor terug die meer aanspreekt bij de jongere generatie.’

‘De formule van het programma hebben we eveneens aangepast’, vertelt Saskia Caelen (programmacommissie). 'Het Lagerhuis-concept hebben we iets ingekort. Dit jaar leggen de 'ministers' geen drie maar twee debat-stellingen voor aan de ‘oppositieleden’. De vrijgevallen tijd hebben we gevuld met drie pitches waarin marketeers onder begeleiding van de minister van Innovatie vertellen over hun innovatieve projecten. Deze staan min of meer symbool voor het soort innovaties dat de branche in de nabije toekomst kan verwachten.’

Spektakel

De nieuwe opzet pakte goed uit. De deelnemers lieten op last van de organisatie hun eigen genuanceerde meningen voor wat ze waren en maakten er een waar spektakel van. Zo vond 'minister van Marketing' Roger Verdurmen (Sanoma) dat publishers het eigenlijk wel zonder marcom-oplossingen konden stellen. Het leverde hem een felle ‘u preekt voor eigen parochie’ op van oppositielid Debbie de Wagenaar (Accell Group). Daarna stelde 'minister van Data en Innovatie' Nathalie Peters dat (big) data anno nu voorwaardelijk is voor creatie. Oppositielid Jacco ter Schegget (Publicis Groupe Benelux) bracht daar stellig tegenin dat alleen het menselijk brein voor écht verrassende creativiteit kan zorgen. 

De innovatieve pitches, over ai-ontwikkeling, commerciële VR- en voice-toepassingen brachten het publiek aan het denken. De Talks werden, al werd er tijdens het debat niet naar uitgekeken, traditioneel afgesloten met een borrel.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie