Blue Monday: op social media was het vorige week het gesprek van de dag (wereldwijd Twittervolume: 321.476). Wat opviel, was dat het sentiment van de berichten die dag exact hetzelfde was als op alle andere januaridagen. Is iedere januari maandag soms blue? Of is Blue Monday een fabeltje? Hoe dan ook, er speelen belangrijker issues vorige week.
#jekomternietin
PvdA-Kamerlid Otwin van Dijk wil dat alle openbare gebouwen toegankelijk zijn voor mensen met een handicap. Omdat staatssecretaris Van Rijn niet luisterde, besloot @PilotWin de onorthodoxe weg te bewandelen: Twitter! Hij dumpte de hashtag #jekomternietin en die was enkele dagen trending. Het levert in ieder geval veel social buzz en media-aandacht op.
Vluchtelingen
Er waren meer maatschappelijke problemen. Zoals rellen rond de azc-discussie, ditmaal in Heesch. Gemeenten staan met de rug tegen de muur. Ondertussen worden dagelijks veel waardevolle inzichten gedeeld. Hoe kun je daar als gemeente mee omgaan? Ik schreef daarover: crisismanagement op social media voor gemeenten.
Twitterstoring
En dan was er dinsdag een wereldwijde Twitterstoring. Vorig jaar, toen Facebook en WhatsApp down gingen, werd daarover getwitterd. Andersom gebeurde dit nu niet. Wèl was er (in Nederland) een toename van het verkeer op de Facebookpagina’s van bedrijven. Ongetwijfeld omdat webcare via Twitter niet mogelijk was en consumenten dus naar Facebook omschakelden.
De grap was: toen Twitter weer online was, gingen mensen alsnog klagen op Twitter over de storing. #TwitterDown werd trending. Zo zag de Twitteractiviteit eruit op dinsdagochtend:
Volgende week kijk ik onder andere naar het IFFR in Rotterdam. Met #IFFRlive heeft het filmfestival een prachtige formule ontwikkeld om na een film via Twitter een Q&A te hebben met regisseurs en acteurs. Hoe gaat dat dit jaar lopen?
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!