Microsoft heeft onlangs Windows Live vernieuwd. Producten als Messenger, Hotmail en Spaces zijn opgefrist, maar achterliggende gedachte is dat gebruikers moeten vallen voor de 'alles-in-één' online omgeving.
Een gesprek met algemeen directeur Jacqueline Smit en marketing directeur Derk Wagelaar van Microsoft Online Services Nederland over Windows Live en Facebook en tal van andere zaken.
Wat is Windows Live eigenlijk?
Wagelaar: 'Mensen zijn zich heel erg bewust van hun gebruik van producten, zoals Messenger en Hotmail. Met de stap die we nu maken richting Windows Live (WL) proberen we duidelijk te maken dat het één geheel is.
'WL is Hotmail, Messenger en tal van andere toepassingen. Vergelijk het met 12 jaar geleden toen mensen Lotus123 en Wordperfect5.1 gebruikten. Toen kwamen wij met Word en Excel. Nu zit dat in Office, wat een verzameling van producten is. Dat zul je met WL ook krijgen.
'We zitten wel sterk op de massa met onze producten. Messenger heeft 6 miljoen gebruikers. Hotmail 6,5 miljoen. Nu zit Photogallery in WL. 85 procent van de Nederlanders doet iets met digitale fotografie en iedereen heeft behoefte om die foto's te bewaren of op internet te zetten. Dat willen we eenvoudiger maken.'
Spaces is relatief onbekend?
Wagelaar: 'We hebben er zelf nooit zo veel ruchtbaarheid aan gegeven. Het is ook altijd onderdeel geweest van WL. Je ziet dat MySpaces en Facebook alle aandacht krijgen. Terwijl ze helemaal niet de grootste zijn.
'Spaces is de nummer twee in Nederland met 2,3 miljoen gebruikers. Afgelopen maand kwamen er 300.000 nieuwe mensen bij.'
Maar de vraag blijft waarom ik moet vallen voor Windows Live, zeker als de onderliggende merken relevanter zijn.
Wagelaar: 'Ik heb een Windows-pc met Office, en dan ben ik voorzien van alle zakelijke toepassingen die ik nodig heb. Met WindowsLive ben ik als consument voorzien van 90 procent van alle applicaties die ik nodig heb voor wat ik wil doen op die pc.'
Smit: 'Het moet jou de weg wijzen op een heel makkelijke manier. Via een startpunt krijg je alles wat je nodig hebt voor internet. Alles gezien vanuit je mailadres en je buddy-list. Als je nu naar Spaces gaat kun je meteen iedereen uitnodigen. Het werkt samen. Het is gemak'.
Levert het jullie ook geld op?
Smit: 'In principe is het voor ons meer dan zelfbedruipend. We willen de diensten gratis houden voor consumenten en adverteerders financieren het geheel. We denken alleen verder dan alleen de platte advertentiemogelijkheden, zoals banners etc. We zoeken interactieve oplossingen. 90 procent van de online campagnes is lokaal ontwikkeld voor de adverteerder.'
Waarom gaat de verschuiving van het advertentiegeld naar internet nog zo langzaam?
Smit: 'Ze zijn allemaal zoekende. We hebben regelmatig sessies met adverteerders uit tal van sectoren en bijna altijd zoeken ze hulp.
'Ze kunnen de antwoorden vaak niet bij de bestaande partijen vinden en ze zijn onzeker over het medium. Ze weten nog niet hoe ze internet op hun medialijst kunnen plaatsen. En ze kampen met het probleem: "Hoe vertel ik het mijn baas?" En het is ook moeilijker omdat je relevant moet communiceren.'
Hoe snel stijgt het internetbudget van adverteerders?
Smit: 'De cijfers zijn niet betrouwbaar. Het IAB zegt dat de markt jaarlijks met 10 tot 15 procent groeit. Wij outperformen die markt. Maar nog altijd blijft het internetbudget te laag als je het afzet tegen het bezoek.'
Wagelaar: 'Als je kijkt naar het WL-bereik, dan is dat als geheel te vergelijken met de top 5 tv-kanalen in Nederland samen.'
Smit: 'Adverteerders weten ook nog niet zo goed hoe ze de impact van tv moeten doorvertalen naar internet. Iedereen ziet nu dat tv minder effectief is als vijf jaar geleden en dat je steeds meer moet besteden om net zoveel mensen te bereiken. Tv zal altijd een rol blijven vervullen, maar het is slimmer om internet er naast te zetten. Daar zit de uitdaging.'
Hoe haal je ze over?
Smit: 'Iedereen weet inmiddels wel van web2.0 en dat je de dialoog met de consument moet aangaan. Dat begrijpen ze allemaal. Wat wij zeggen is dat ze vroeger moeten komen, zodat we mee kunnen denken.
'Nu merk je dat we veel makkelijk experimenten aangaan. Ik kan overtuigen tot ik een ons weeg, maar als ik de campagne bij ons uitzet en dan laat zien wat er gebeurt?dan ervaren ze het zelf.'
Wagelaar: 'Vodafone heeft veel creatieve concepten ingezet, maar laatst hebben ze ook de homepage van Messenger en de MSN-portal een dag overgenomen. Op zo'n dag krijgen ze dan opeens 170.000 bezoekers op hun site, waar er normaal een paar duizend komen. Vodafone komt dan ook terug.'
En dan neemt Microsoft opeens een belang in Facebook?
Smit: 'We wisten dat het speelde. We hebben een advertentieacquisitie-deal met Facebook. We willen met deze deal aangeven dat we dat online-stuk echt willen invullen.'
Wagelaar: 'Facebook is in korte tijd van niets naar 35 miljoen gebruikers gegaan. Daar komen er elke dag een paar honderdduizend bij. Het is een snelgroeiende partij.'
Wat maakt hen nu zo aantrekkelijk?
Smit: ' Dat is heel lastig om te benoemen. Het is magie. Het is een knuffelbaar merk, maar ook recalcitrant?'
Alles wat jullie merken niet hebben?
Wagelaar: 'Spaces zit onder de paraplu van WL en dan wordt het al snel minder sexy.'
Smit: 'We brengen misschien niet zo snel de innovatie, maar maken wel steeds de schakel naar de massa. Facebook heeft een gebruikersvriendelijke interface. Er zit veel connectie tussen de gebruikers.
'Het netwerk is sterk. Het is makkelijk en vriendelijk en ziet er goed uit. En er is veel behoefte aan netwerken op internet.'
Maar trekken de gebruikers niet meteen verder op het moment als Microsoft zijn gezicht laat zien op Facebook?
Wagelaar: 'Hotmail hebben we ook ooit overgenomen en heeft nog nooit zoveel gebruikers gehad als nu. Het is een groot misverstand dat zoiets als XBox helemaal los moet staan van Microsoft. Ze versterken elkaar. Heel veel mensen kennen Microsoft en als het gebruik van een nieuw product erg aansluit bij zaken die ze gewend zijn, dan kan zo'n nieuwe partner daar ook sterk van profiteren.'
Komt er een Nederlandse versie van Facebook?
Wagelaar: 'Dat soort bedrijven gaat meestal eerst naar de grote Europese landen.'
Wanneer is WL een succes?
Wagelaar: 'We meten waar mensen hun tijd aan besteden. Wij willen een groter deel van die tijd.
'Gemiddeld zijn er 2,5 miljard sessies per maand op Messenger. Gemiddeld is dat 20 sessies per gebruiker per dag. Dat zijn heel veel minuten. Twee jaar geleden was dat aantal al veel hoger dan het aantal belminuten via het vaste net van KPN.
'Dat aantal minuten moet echter nog verder omhoog. Met steeds meer diensten houden we ze langer vast. Foto's beheren via WL zorgt nu al voor een boost.'
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!