In memoriam Alex van Groningen: gepassioneerd, intelligent, innovatief ondernemer

Opleider en uitgever Alex van Groningen overleed vorige week op 55-jarige leeftijd.

Tekst: Team Alex van Groningen

Met grote verslagenheid maken wij het overlijden bekend van Alex van Groningen, de oprichter van ons bedrijf. Onze 'founding father' is er niet meer…

Rasondernemer Alex van Groningen is deze week overleden. Hij laat een enorme leegte achter voor iedereen die van hem hield, van zijn vrouw, zijn kinderen en zijn collega’s tot alle mensen die in de afgelopen decennia zaken met hem hebben gedaan.

Alex maakte grote indruk op iedereen die hem ontmoette. In zijn enorme netwerk in zakelijk Nederland en Zuid-Afrika staat hij bekend als een gepassioneerd, intelligent en innovatief ondernemer. Hij was enorm gedreven en bleef altijd energiek op zoek naar nieuwe manieren om zijn klanten en partners nog beter te kunnen faciliteren. Alex laat een schitterend bedrijf achter dat een begrip is geworden onder finance-, HR- en M&A professionals.

Het begin

Na een carrière als directeur van Thinktank en als docent aan de Vrije Universiteit in Amsterdam, ontwikkelde hij een training over overnames. Dat was het prille begin van een fantastisch ondernemersverhaal met dalen en nog veel meer pieken en successen. Vele duizenden professionals profiteerden van trainingen, community events en artikelen in magazines en op websites als deze. Tot op de dag van vandaag is die eerste training, Actief in Overnames, een van de populairste van Alex van Groningen BV. 

In de begindagen gaf Alex de training nog zelf, maar dat besloot hij al snel aan anderen over te laten. Dat is sindsdien de strategie van zijn opleidingsinstituut geworden: de absolute topexperts op een gebied zoeken en met hen een inspirerend programma ontwikkelen dat direct in de praktijk toepasbaar is.

En zo ontstond in 1994 Alex van Groningen BV. Er werden in snel tempo nieuwe trainingen toegevoegd en aan de man gebracht met een mooie marketingstrategie. 

Groeiend MKB imperium

Toen het nieuwe millennium naderde, besloot de ondernemende Alex zijn groeiende MKB imperium uit te breiden. Vanwege de cursussen beschikte het bedrijf over een groot netwerk en Alex begon nieuwe producten en diensten voor deze professionals te ontwikkelen. Het eerste magazine werd ontwikkeld: CFO Magazine (toen nog Chief Financial Officer). De eerste website zag het licht in 2001: Financieel-Management.nl. En in 2002 kwam het allereerste congres: CFO Day, dat meteen al bezocht werd door honderden financieel directeuren. Van hieruit bouwden Alex en zijn team verder aan de zeer succesvolle CFO Community, waarin executives op regelmatige basis bij elkaar worden gebracht om op hoog niveau te netwerken en kennis uit te wisselen.

Er volgden al snel meer bladen, events, communities, vacaturesites en awards. Voor CFO's kwamen de CFO of the Year Awards, inmiddels een begrip onder finance professionals. En voor fusie- en overname professionals de jaarlijkse M&A Awards, een exclusief galafeest en awardshow waar de volledige M&A-gemeenschap van Nederland bij aanwezig is. Deze jaarlijks terugkerende evenementen mogen tot Alex zijn grootste successen gerekend worden.

In 2011 ging hij zich concentreren op nieuwe ondernemingen en innovaties. Een van zijn grootste avonturen in die periode was het oprichten van een CFO Community in Zuid-Afrika. Hij kwam hier vaak met zijn familie om vakantie te vieren en zijn andere grote passie te beoefenen: kitesurfen.

Een ware pionier

Alex ging als een ware pionier te werk. Hij begon een eerste website (CFO.co.za), bezocht talloze bedrijven en organiseerde de eerste kleinschalige evenementen voor financieel directeuren. Alex genoot enorm van deze tijd. Inmiddels is er in Zuid-Afrika, net als in Nederland, een prachtig bedrijf neergezet dat duizenden professionals en leiders bij elkaar brengt en hen helpt met hun kennis, netwerk en carrière.

De afgelopen jaren trok Alex zich meer terug uit het dagelijkse reilen en zeilen van de onderneming, maar meer vanuit de achtergrond bleef hij projecten oppakken. En in dat geval konden zijn collega's er zeker van zijn dat hij binnen de kortste keren met iets speciaals op de proppen zou komen. Vorig jaar vond er nog een bijzondere gebeurtenis plaats in de geschiedenis van het bedrijf: de overname van het Amsterdam Institute of Finance. En zoals bijna alles wat hij aanraakte bleek ook dit een gouden greep te zijn. 

Al was hij wat minder vaak aanwezig op de zaak, Alex bleef altijd warme contacten onderhouden met alle betrokkenen en met zijn enthousiasme en ideeën wist hij anderen tot het einde toe te inspireren.

Het team van Alex van Groningen zal het bedrijf met dezelfde passie voortzetten als waarmee Alex 26 jaar geleden begon. We koesteren de herinneringen aan het plezier en de avonturen die we samen met Alex hebben beleefd. En we zullen onze vriend, collega en mentor enorm gaan missen.

Onze gedachten gaan uit naar Danja, Anne Fleur, Max en Joep. Ook zijn andere familieleden en vele vrienden wensen we veel sterkte toe met het verwerken van dit immense verlies.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie