Meer klanten in je winkel en klantenbinding dankzij Mobile. 3 gouden tips

Veel mensen hebben een smartphone. Welke kansen biedt dit ondernemers? Wat mobile onderscheidt van alle andere media is de unieke kans om directe interactie met je omgeving te hebben. Zelf drink ik bijvoorbeeld vaak koffie bij een lokale koffiewinkel in Groningen. Het is altijd druk, mensen lopen in en uit met hun warme kopje koffie in de hand of kopen versgemalen koffie voor thuis. Mobile biedt ondernemers als dit gouden kansen.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Voor hen hier 3 tips:

Tip 1: vindbaar en zichtbaar op mobile devices

Google geeft aan dat wanneer mensen on-the-go iets opzoeken via Google, dit in veel gevallen gericht is op lokale ondernemingen. Je staat in de stad en je zoekt een koffiezaak, een drogist, of een schoenenzaak. Of je bent onderweg naar een klant en je zoekt nog even snel op waar hij ook alweer zat. Zorg daarom als ondernemer dat je zichtbaar en vindbaar bent via mobile devices. Google geeft veel tips over hoe je je zichtbaarheid kunt vergroten op mobile devices. Je kunt bijvoorbeeld je lokatie en route tonen via Maps, je contactgegevens tonen met een click to call button. En dit alles natuurlijk ondersteund door Adwords campagnes. Dit is de investering zeker waard wanneer je beseft dat meer dan de helft van de bovenstaande zoektochten daadwerkelijk eindigen in een actie, zoals een bezoek aan de winkel of een aankoop. Gouden tip!

Bron: howtogomo.com van Google

Tevens kun je je site optimaliseren voor mobile en hierbij rekening houden met wat je mobiele bezoeker wil zien. Kijk eens in de analytics tool van je website. Hier kun je onderscheid maken in traffic vanuit mobile devices en andere apparaten. Als blijkt dat jouw klanten vaak zoeken naar contactgegevens of on the go een bestelpagina bezoeken, dan is het wellicht slim om juist deze pagina’s goed zichtbaar te maken in je mobiele website. Voor veel kleinere, lokale ondernemers is het duidelijk tonen van contact- en lokatiegegevens wellicht al genoeg. Kleine moeite dus om hier eens naar te kijken.

Tip2: weg met de klantenkaart
Elke ondernemer vraagt zich af hoe hij klanten aan zich kan binden en kan ‘lokken’ naar zijn winkel. Vroeger was de spaarkaart of klantenkaart een gewild middel. TE VAAK wordt ik hiermee in winkels nog geconfronteerd. Wanneer je bedenkt dat al je klanten waarschijnlijk een smartphone hebben, dan is het niet moeilijk om te bedenken dat hierin een grote kans ligt. Kijk eens naar het aanbieden van coupons via Passbook van Iphone of Wallet voor Android. Of wellicht via de apps van Groupon of andere coupon aanbieders. Deze coupons kunnen klanten opslaan op hun smartphone en hebben zij dus altijd bij zich. Maar dit is slechts het begin.

Bron: My Starbucks Reward

Denk je eens in, hoe je klantenbinding kunt uitbreiden wanneer je spaarkaarten, aanbiedingen en communicatie laat verlopen via een mobiele applicatie. Starbucks is hierin een goed voorbeeld. Binnen het loyaltyprogramma van Starbucks kun je niet alleen punten sparen voor gratis koffie, maar kun je zelfs je bestelling klaar laten zetten bij een winkel in de buurt. Starbucks is een grote speler, maar zeker lokale klanten aan je binden door altijd in hun broekzak te zitten en de klantenkaart een nieuwe dimensie te geven, is een kans voor iedereen.

Tip 3. Ga samenwerken

Marketing, reclame maken, je winkel runnen, mensen naar je winkel lokken, een relatie aangaan met klanten. Alles kost tijd en geld. Daarom is mijn derde en eigenlijk mijn echte gouden tip. Ga samenwerken! Ondernemers uit een straat of in een stad, maak 1 app. Neem als voorbeeld de 9 straatjes uit Amsterdam, of zoals de uitgaves van de funshopgids.nl (deze laatste is tot mijn spijt niet in app vorm). Bundel je krachten en zorg dat mensen bij jou komen winkelen, aanbiedingen ontvangen, kunnen sparen voor gratis producten of een gratis knipbeurt, leuke aanbiedingen kunnen delen met vrienden of hun moeder uitnodigen bij die leuke lunchzaak voor moederdag. Kortom, mogelijkheden te over en..… je hoeft het niet alleen te doen. Samen sta je wellicht zelfs sterker.

Bron: www.9straatjesonline.com

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie