Overslaan en naar de inhoud gaan

Mediabedrijven op zoek naar de winnende strategie

Een team van bloggers rapporteert voor Adformatie vanaf SXSW, Austin. Vandaag: Lara Ankersmit.
sxsw
sxsw

Na twee dagen SXSW is het wel duidelijk wat mediaorganisaties momenteel het meeste bezighoudt: kwaliteit (waarde) van hun verhalen en abonnees. Van de revenue share van hun social platforms kunnen ze niet rondkomen. De consument gaat weliswaar naar YouTube voor de content (niemand gaat naar YouTube voor de ads), maar de reclamegelden hieruit kunnen de productiekosten niet dekken. De online advertentiemarkt is niet eerlijk verdeeld.

related partner content for mobile comes here

Meer dan een paywall

Voor het abonneemodel is waardevolle content nodig; content waarvoor mensen willen betalen. Maar ook merchandising, eerder of langer toegang en kortingen etc, worden ingezet om fans te binden. Of je van oorsprong een tv-, radio-, print- of techbedrijf bent, doet er niet meer toe. CNN, New York Times, Buzzfeed en VOX zijn mediaorganisaties die publiceren in verschillende formats en op meerdere platforms. En vanaf nu dus ook het liefst voor abonnees.

Een abonneemodel klinkt aantrekkelijk, maar er komt meer bij kijken dan even een paywall plaatsen. Dat bezoekers ineens moeten betalen voor verhalen die ze voorheen ‘gratis’ konden lezen, levert ook niet perse fans op. Verwacht eerder boze gebruikers. Elke mediaorganisatie moet zijn fans goed kennen, zodat wat er gemaakt wordt ook echt aansluit bij de wensen van hun abonnees. Oftewel, elk mediabedrijf moet op zoek naar zijn eigen winnende strategie.

De meeste mediaorganisaties hebben van hun activiteiten op social mediakanalen ondertussen wel geleerd hoe belangrijk consistentie is. De uitdaging waar we nu voor staan, is om dit naar onze owned & operated kanalen te vertalen.

Lara Ankersmit leidt bij de NOS de afdeling Digitale Media, een team van creatieve mensen, verantwoordelijk voor het ontwikkelen van nieuwe websites en apps. 

Opening van de New Dutch Wave stand op SXSW.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in