Overslaan en naar de inhoud gaan

Willen adverteerders transparantie of een (te) scherpe prijs?

De roep om transparantie is vaak de reden dat veel adverteerders gaan pitchen, maar de kosten bepalen de uitkomst.
GlaxoSmithKline
GlaxoSmithKline

Door Bert Jan ten Kate

Een aantal directeuren van Nederlandse mediabureaus vertelde mij dat ze een écht transparante pitch hadden gehouden. Dus met een raming van de daadwerkelijke kosten, plus een marge en niet te vergeten de kwaliteitsstandaarden die ze wilden hanteren.

related partner content for mobile comes here

Hulde daarvoor. De adverteerder had erom gevraagd en de mediabureaudirecteuren vonden het tijd voor verandering. Maar door hun openheid stonden deze bureaus in de pitch direct 1-0 achter voor de onderhandeling ten opzichte van concurrenten. ‘Dit doen we dus niet meer’, beklaagden ze zich bij mij.

Deze situatie zie je niet alleen in Nederland.

Er was afgelopen jaar een internationale pitch voor GlaxoSmithKline (GSK) ter waarde van 1,7 miljard dollar. Bureaus die werden uitgenodigd moesten vooraf garanties geven over de kosten voor ‘media’.  

De meesten konden aan die garanties voldoen. GSK had zelf ook het bedrijfsmodel van elk deelnemend bureau onder de loep genomen en gekeken hoe ze volledige transparantie konden bieden in het verdienmodel aan media. ID Comms en Ebiquity waren de auditpartijen die het zes maanden durende pitchproces begeleidden.

Gaandeweg kwamen deze partijen tot de conclusie dat het in de onderhandelingen niet meer zozeer over transparantie maar over kostenbesparingen ging. Publicis won vervolgens het account, volgens een artikel op Digiday.

 

De roep om transparantie is vaak de reden dat veel adverteerders gaan pitchen, maar de eenzijdige blik van procurement bepaalt meestal de uitkomst. Volgens cijfers van Ebiquity waren kostenbesparingen het belangrijkste criterium bij meer dan de helft van de honderd pitches waarbij ze vorig jaar betrokken was. Op de tweede plaats staat 'strategische visie en expertise'.

‘Prijs’ overtroeft over het algemeen alle andere criteria als er geen duidelijke winnaar is en zelfs dan moet je daar zeer concurrerend op zijn. Gevolg kan zijn dat je alsnog goedkope impressies koopt die mogelijk niet veilig of zichtbaar zijn.

BVA-voorzitter Frenkel Denie liet onlangs weten dat een eventueel verbod op (niet-transparante) commissies aan mediabureaus waarnaar minister Slob een onderzoek laat doen niet zo nodig te vinden. In FD zei hij: ‘Als de adverteerder maar weet waarvoor hij betaalt. Dan is het vervolgens aan hem om te beslissen hoe deze dat in een contract regelt met zijn mediabureau.'

Adverteerders moeten zich afvragen wat ze nou écht willen: transparantie of een (te) scherpe prijs.

Bert Jan ten Kate is oprichter van Massarius

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in