Overslaan en naar de inhoud gaan

Tv-zenders Nickelodeon en Disney Channel ook in 2024 vrij van alcoholhoudende drankenreclames

Er zijn geen radiozenders als jongerenzender vastgesteld, wat betekent dat ze reclame mogen maken voor alcoholhoudende dranken.
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

Tv-zenders Nickelodeon en Disney Channel zijn voor 2024 vastgesteld als jongerenzenders, wat betekent dat er in het jaar op de zenders geen reclames voor alcoholhoudende dranken te zien zijn. Stichting Verantwoordelijke Alcoholconsumptie (Stiva) heeft dit laten vaststellen op basis van kijk- en luistercijfers. Uit die luistercijfers is ook gebleken dat er geen radiozenders als jongerenzender aangemerkt worden. 

De bevindingen van Stiva komen zo overeen met die van 2023. Want ook dit jaar zijn Nickelodeon en Disney Channel jongerenzenders (en dus zonder reclames voor alcoholhoudende dranken) en zijn er geen radiozenders aangemerkt als jongerenzender. 

Een jongerenzender is een zender waarvan gemiddeld meer dan 25% van het totale kijk- en/of luisterpubliek bestaat uit minderjarigen. De onderzoeken naar jongerenzenders voor televisie en radio zijn uitgevoerd door het Nationaal Media Onderzoek. In de Mediawet is vastgelegd dat er voor 21:00 uur geen reclame voor alcoholhoudende dranken mag worden uitgezonden. Stiva kiest er daarnaast voor om ook na 21:00 uur geen reclame uit te zenden op jongerenzenders.

Bij Stiva zijn Nederlandse producenten en importeurs van bier, wijn en gedistilleerde dranken aangesloten.

Sociale media

Stiva weet natuurlijk ook dat jongeren steeds minder televisie kijken en minder radio luisteren. Ze spenderen meer tijd op sociale media. De bekende platforms (Snapchat, YouTube, Facebook en X) hebben daarom leeftijdsfilters om ervoor te zorgen dat reclame voor alcoholhoudende dranken niet zichtbaar is voor gebruikers onder de achttien jaar. TikTok heeft geen leeftijdsfilter, maar hanteert volgens de eigen regels een verbod op reclame voor alcoholhoudende dranken. Op de andere socialmediaplatformen is er ook een leeftijdsfilter te kiezen voor posts van influencers die samenwerken met merken van alcoholhoudende dranken.

 

Lees ook

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Abonneer nu

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in