Overslaan en naar de inhoud gaan

Red de platenzaak!

Ik ben een afvallige. Nou ja, een halfafvallige. Want: cd's downloaden, dat nooit. Ik houd van het zilveren schijfje met boekje in een…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Ik ben een halfafvallige als het gaat om het kopen van cd's. Ik heb lang gestreden tegen de neiging niet langer trouw te zijn aan mijn koopgewoonten op cd-gebied. Maar ik kan het niet langer volhouden - tegenwoordig koop ik mijn cd's op internet.

Ik ben 35 jaar oud, dus ik val in de categorie 'ik weet wat lp's zijn en heb de introductie van de cd nog meegemaakt'. En ik heb nooit valse sentimenten ten aanzien van de lp gehad. In plaats van in 1987 Hysteria van Def Leppard (ik was 15, vergeef me mijn wansmaak) voor 24,95 gulden op vinyl te kopen, koos ik voor een zilverkleurig schijfje dat maar liefst 44,95 gulden kostte. Mijn eerste cd, gekocht in platenzaak Discoland te Heerhugowaard.

Sinds die tijd kocht ik in bijna elke cd-zaak waar ik binnenstapte wel een cd.

Nu koop ik online maandelijks zo'n negen cd's. Via , . Nieuwe cd's kosten op deze sites 9,99-13,99 euro. Inclusief verzendkosten. Negen cd's per maand die bij mijn favoriete platenzaak Concerto in Amsterdam gemiddeld 17,99 euro kosten. Het scheelt minimaal 36 euro - vaak nog meer. Tel uit de winst op jaarbasis.

Uilskuikens
Je leest het regelmatig terug in de media: consumenten keren cd's met hoge prijzen massaal de rug toe. En de platenmaatschappijen staan erbij en kijken ernaar. Ze gedragen zich als hooghartige uilskuikens. Klagen consumenten aan die onlinedownloadmogelijkheden aanbieden. 'Schande! Broodroof!' Maar de prijs verlagen, ho maar.

Maar niet alleen de consument (en de artiest) is slachtoffer van de neus-hoog-in-lucht-houding van de platenmaatschappijen. Ook platenzaken zijn de dupe. Lees de van de serie die Martijn Kieft in 2002 alweer voor VPRO's 3voor12 schreef. (Het hele dossier vind je ). Platenzaken kunnen vaak niet eens eigenhandig de prijs van cd's verlagen, ook al zouden ze dat willen. Met als gevolg dat consumenten steeds minder vaak een platenzaak binnenstappen.

(Ook Play.com en cd-wow.nl hebben te maken gekregen met de lange arm van de platenmaatschappijen, in 2004 ...)

Er zullen ongetwijfeld cijfers op internet ronddwarrelen, maar ik heb geen cijfers nodig om het te beseffen: het einde van de platenzaak lijkt in zicht. Ik zag het afgelopen zaterdag in Concerto. Met mijn 35 jaar was ik een van de jongste klanten. Er liepen geen jongeren rond, mijn collega-consumenten waren louter (mannelijke) muziekkopers van 35-plus.

Romantiek
Natuurlijk heeft de gehele retail te maken met de effecten van internet, maar het kopen van muziek in een winkel heeft veel meer romantiek dan het kopen van een strijkijzer bij de Media Markt.

Ik ben in dubio, ik houd van Concerto. Zondagmiddag naar Concerto fietsen en daar twee uur lang rondhangen, heerlijk. Maar het zal minder vaak gaan gebeuren. Ik ben een dief van mijn eigen zak als ik daar met een aantal nieuwe cd's vandaan kom.

Ik heb geen 8 euro per cd (meer) over voor de beleving die ik in een platenzaak ervaar. Dan maar wat minder beleving en met de kat bovenop de computer online cd's bestellen.

Ik vroeg het mezelf die zaterdag in Concerto af: is de platenzaak eigenlijk wel te redden. En zo ja, hoe? Of is het een enkele reis 'down memory lane?'

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in