
Ik ben een halfafvallige als het gaat om het kopen van cd's. Ik heb lang gestreden tegen de neiging niet langer trouw te zijn aan mijn koopgewoonten op cd-gebied. Maar ik kan het niet langer volhouden - tegenwoordig koop ik mijn cd's op internet.
Ik ben 35 jaar oud, dus ik val in de categorie 'ik weet wat lp's zijn en heb de introductie van de cd nog meegemaakt'. En ik heb nooit valse sentimenten ten aanzien van de lp gehad. In plaats van in 1987 Hysteria van Def Leppard (ik was 15, vergeef me mijn wansmaak) voor 24,95 gulden op vinyl te kopen, koos ik voor een zilverkleurig schijfje dat maar liefst 44,95 gulden kostte. Mijn eerste cd, gekocht in platenzaak Discoland te Heerhugowaard.
Vacatures
Communicatieadviseur – Buurtteam Zuidoost & Weesp-Driemond (40 uur)
B&ACreatieve Marketing Communicatie medewerker
Stichting Federatie Financieel PlannersChannel Marketing Manager Project Business
SomfySinds die tijd kocht ik in bijna elke cd-zaak waar ik binnenstapte wel een cd.
Nu koop ik online maandelijks zo'n negen cd's. Via Cd-Wow.nl, Play.com. Nieuwe cd's kosten op deze sites 9,99-13,99 euro. Inclusief verzendkosten. Negen cd's per maand die bij mijn favoriete platenzaak Concerto in Amsterdam gemiddeld 17,99 euro kosten. Het scheelt minimaal 36 euro - vaak nog meer. Tel uit de winst op jaarbasis.
Uilskuikens
Je leest het regelmatig terug in de media: consumenten keren cd's met hoge prijzen massaal de rug toe. En de platenmaatschappijen staan erbij en kijken ernaar. Ze gedragen zich als hooghartige uilskuikens. Klagen consumenten aan die onlinedownloadmogelijkheden aanbieden. 'Schande! Broodroof!' Maar de prijs verlagen, ho maar.
Maar niet alleen de consument (en de artiest) is slachtoffer van de neus-hoog-in-lucht-houding van de platenmaatschappijen. Ook platenzaken zijn de dupe. Lees de aflevering 8 van de serie die Martijn Kieft in 2002 alweer voor VPRO's 3voor12 schreef. (Het hele dossier vind je hier). Platenzaken kunnen vaak niet eens eigenhandig de prijs van cd's verlagen, ook al zouden ze dat willen. Met als gevolg dat consumenten steeds minder vaak een platenzaak binnenstappen.
(Ook Play.com en cd-wow.nl hebben te maken gekregen met de lange arm van de platenmaatschappijen, in 2004 vanwege 'parallele importen'...)
Er zullen ongetwijfeld cijfers op internet ronddwarrelen, maar ik heb geen cijfers nodig om het te beseffen: het einde van de platenzaak lijkt in zicht. Ik zag het afgelopen zaterdag in Concerto. Met mijn 35 jaar was ik een van de jongste klanten. Er liepen geen jongeren rond, mijn collega-consumenten waren louter (mannelijke) muziekkopers van 35-plus.
Romantiek
Natuurlijk heeft de gehele retail te maken met de effecten van internet, maar het kopen van muziek in een winkel heeft veel meer romantiek dan het kopen van een strijkijzer bij de Media Markt.
Ik ben in dubio, ik houd van Concerto. Zondagmiddag naar Concerto fietsen en daar twee uur lang rondhangen, heerlijk. Maar het zal minder vaak gaan gebeuren. Ik ben een dief van mijn eigen zak als ik daar met een aantal nieuwe cd's vandaan kom.
Ik heb geen 8 euro per cd (meer) over voor de beleving die ik in een platenzaak ervaar. Dan maar wat minder beleving en met de kat bovenop de computer online cd's bestellen.
Ik vroeg het mezelf die zaterdag in Concerto af: is de platenzaak eigenlijk wel te redden. En zo ja, hoe? Of is het een enkele reis 'down memory lane?'
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee