Overslaan en naar de inhoud gaan

Consumenten onderscheiden zich in vier 'ecotypes'

Het ecobewustzijn is groter dan ooit. Duurzaam ondernemen, klimaatveranderingen, biologisch verantwoorde producten: consumenten houden zich…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Ecobewustzijn heeft concrete gevolgen voor consumentengedrag. Niet alleen kopen ecoconsumenten meer ecoproducten, ze boycotten ook in toenemende mate bedrijven die niet verantwoord bezig zijn. Volgens Liz Tinlin van het Britse Added Value heeft 68 procent van alle Amerikaanse en Europese consumenten wel eens een product geboycot op ethische gronden. Britse bedrijven zouden daardoor in 2003 voor bijna 3 miljard Britse pond aan omzet zijn misgelopen. Uit onderzoek blijkt dat 70 procent van de Britse consumenten geen producten of diensten zal afnemen van aanbieders die in hun ogen onethisch te werk gaan.

related partner content for mobile comes here

Dat zijn indrukwekkende cijfers, waaraan marketeers niet voorbij kunnen gaan. Tinlin onderscheidt vier typen ethisch actieve consumenten:

  • healthy awakening: (jonge) moeders die opeens het ‘groene’ licht zien en op zoek gaan naar verantwoorde producten voor hun kroost en hun gezin
  • empathising: consumenten die kleine stappen maken en zich willen inzetten voor de minderbedeelden, die doneren aan Oxfam en producten kopen van aanbieders als Fair Trade en Duchy Originals
  • ethical badging: consumenten die ethisch kopen omdat ze zich daardoor (soms onbewust) nobel, chic en trendy voelen
  • ethical way of life: consumenten die ethische overwegingen waar mogelijk doorvoeren in hun gedrag, en dus ook in hun consumentengedrag.

Bron: Admap

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in