Consumenten onderscheiden zich in vier 'ecotypes'


Ecobewustzijn heeft concrete gevolgen voor consumentengedrag. Niet alleen kopen ecoconsumenten meer ecoproducten, ze boycotten ook in toenemende mate bedrijven die niet verantwoord bezig zijn. Volgens Liz Tinlin van het Britse Added Value heeft 68 procent van alle Amerikaanse en Europese consumenten wel eens een product geboycot op ethische gronden. Britse bedrijven zouden daardoor in 2003 voor bijna 3 miljard Britse pond aan omzet zijn misgelopen. Uit onderzoek blijkt dat 70 procent van de Britse consumenten geen producten of diensten zal afnemen van aanbieders die in hun ogen onethisch te werk gaan.
Dat zijn indrukwekkende cijfers, waaraan marketeers niet voorbij kunnen gaan. Tinlin onderscheidt vier typen ethisch actieve consumenten:
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROS- healthy awakening: (jonge) moeders die opeens het ‘groene’ licht zien en op zoek gaan naar verantwoorde producten voor hun kroost en hun gezin
- empathising: consumenten die kleine stappen maken en zich willen inzetten voor de minderbedeelden, die doneren aan Oxfam en producten kopen van aanbieders als Fair Trade en Duchy Originals
- ethical badging: consumenten die ethisch kopen omdat ze zich daardoor (soms onbewust) nobel, chic en trendy voelen
- ethical way of life: consumenten die ethische overwegingen waar mogelijk doorvoeren in hun gedrag, en dus ook in hun consumentengedrag.
Bron: Admap
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid