Overslaan en naar de inhoud gaan

Qmusic best beluisterd door 20-34 jaar, Radio538 krijgt steeds mannelijker profiel

Top-3 ziet er bij mannen en vrouwen 20-34 jaar hetzelfde uit. Na Qmusic volgen Radio 538 en Sky Radio.
Qmusic
© Qmusic
Qmusic
© Qmusic

Door Evert Bronkhorst

De vorige maand heb ik ingezoomd op de 60-69 jaar doelgroep, het leek mij een goed tegenwicht om deze keer eens in te zoomen op de groep 20-34 jaar.

related partner content for mobile comes here

De nieuwe luistercijfers zijn weer gepubliceerd en dit is zo’n ‘in between’-periode. Er zit één vakantiemaand in, augustus, en de maand september mag gerust als een overgangsmaand bestempeld kan worden.

Een aantal zenders is dan druk bezig met de introductie van een nieuwe programmering die in een aantal gevallen pas in oktober echt effectief is.

Het duurt dus nog even voordat de effecten bij met name Radio 538, 3FM, Veronica én Qmusic (want Marieke met verlof) zichtbaar worden. Een ideaal moment dus om in te zoomen op de jongvolwassenen doelgroep.

Minder geluisterd

Overall luistert men minder naar de reguliere radiozenders dan een jaar geleden. En voor alle duidelijkheid, als je via internet naar deze reguliere zenders luistert, tel je ook gewoon mee in het luisteronderzoek.

De totale gemiddelde luisterdichtheid in de groep 20-34 jaar was in 2021 aug/sep nog 7,3% (6-24 uur, alle dagen) en deze was in 2022 nog 6,3%. Overigens luisteren mannen in deze leeftijdsgroep beduidend meer dan vrouwen.

Slam meest selectieve zender 20-34 jaar

Er is weinig verschil in de zenders waar deze groep bij voorkeur naar luistert. Bij zowel vrouwen als mannen 20-34 jaar bestaat de top-3 qua marktaandeel uit 1) Qmusic, 2) Radio538 en 3) Sky Radio.

Opvallend is dat het verschil tussen Qmusic en Radio538 bij de mannen wel veel kleiner is geworden, Radio538 krijgt een steeds mannelijker profiel.

Maar kijkend naar selectiviteit, dan zien we wel duidelijk verschillen. Slam springt er bovenuit, het is de meest selectieve zender bij de jongvolwassenen, gevolgd door 3FM en Qmusic. De selectiviteit van Slam bij het mannelijke deel van deze groep is nog indrukwekkender, maar liefst index 453!

BNR Nieuwsradio

Speciale vermelding is er ook voor BNR Nieuwradio. Terwijl NPO Radio1 een oud profiel heeft, is met name de score bij de categorie van mannen 20-34 jaar opvallend met een hoge selectiviteit. Blijkbaar weet BNR wel de jongere groep die geïnteresseerd is in actualiteiten, nieuws en achtergronden beter aan te spreken.

Verder ben ik zoals zovelen zeer benieuwd naar de scores van FunX binnen de 20-34 doelgroep, gelukkig krijgen wij als het goed is volgend jaar daar een beter beeld van in het nieuwe luisteronderzoek.

De ether-frequentieveiling, spannende weken

Er lijkt op twee fronten schot in de zaak te komen. Allereerst heeft Ministerie van Economische Zaken en Klimaat aangekondigd om volgende maand een internetconsultatie voor de veiling van de landelijke commerciële FM-frequenties te starten. Volgens de huidige status worden de commerciële FM-frequenties uiterlijk voor september 2023 opnieuw geveild.

Nu loopt er nog een hoger beroep van Talpa en RadioCorp tegen de uitspraak van de rechtbank in Rotterdam die heeft besloten dat er een veiling moet komen. Volgens de meest recente informatie zal dit hoger beroep versneld behandeld worden, de zitting staat gepland op 27 oktober a.s. en normaal gesproken volgt binnen 6 weken een uitspraak (dus uiterlijk begin december). Dat worden nog zeer spannende weken voor alle commerciële radiopartijen.

Evert Bronkhorst, strategy director Abovo Media

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in