
Ster heeft vorig jaar een omzet behaald van 212 miljoen euro. Een jaar eerder was de omzet 214 miljoen. Ster blijft daarmee een van de grotere financiers van de publieke omroep, maar verwacht dat deze bijdrage door veranderend mediagebruik structureel gaat dalen. De verkooporganisatie hoopt op een aanpassing van de wet. 'Daardoor kan reclame worden aangeboden aan een breder palet van adverteerders: maatschappelijk én commercieel.'
Ofwel: Ster wil graag ook online weer reclame kunnen verkopen aan alle adverteerders. Er is nu alleen ruimte voor boodschappen van algemeen nut, zoals goede doelen en culturele instellingen. Die regel geldt sinds 2021.
Vacatures
Marketing Manager (Maternity Cover – 6 Months)
ArtipoppeSpecialist Online Marketing
FirdaAllround Communicatieadviseur (28-32 uur)
CTGBVariatie
Financieel directeur Carla Berkhout zegt dat er geen langere reclameblokken of meer commercials nodig zijn voor een stabiele bijdrage van Ster aan de publieke omroep. 'Wel is het essentieel dat de zendtijd die nu enkel gebruikt mag worden door partijen van algemeen nut, beschikbaar is voor alle organisaties. Dit bevordert de variatie in de reclameblokken, draagt bij aan een aangenamere kijkervaring en waarborgt tegelijkertijd een stabiele financiering van de publieke omroep via Ster op de lange termijn.'
'Bescheiden speler in een grote markt'
De Nederlandse reclamemarkt is ruim 6 miljard euro groot. Daarvan komt slechts een klein deel terecht bij Ster, zo meldt Berkhout. Twee derde van alle reclamebudgetten stroomt richting internationale techplatforms, zoals Meta en Google. Online hadden zij in 2024 80 procent van de markt in handen.
'Onze omzet is al 35 jaar constant, terwijl de totale markt fors is gegroeid', zegt Berkhout. 'Door álle adverteerders te kunnen bedienen, blijft de jaarlijkse bijdrage op het huidige niveau.'
Een eerder voorstel tot wetswijziging biedt de Ster hoop. Minister Eppo Bruins van OCW diende in maart een voorstel in om de Mediawet te wijzigen. De minister heeft het voornemen om de aangekondigde bezuinigingen op de NPO deels op te vangen door meer ruimte te geven aan reclame binnen het publieke bestel. Een motie tegen dit plan haalde geen meerderheid in de Tweede Kamer.
Eerst een impactanalyse
Bruins' ministerie is wel bezig met een impactanalyse over reclame bij de publieke omroep. Die wordt binnenkort gepubliceerd en moet onder andere uitwijzen of en hoe Ster online reclameruimte breder kan inzetten.
'Als de aanpassing van de wetgeving uitblijft, dreigen feitelijk structurele bezuinigingen voor de publieke omroep', zegt Berkhout. 'Het bestel verdient structurele stabiliteit, geen jaarlijkse onzekerheid. Wij kunnen blijven bijdragen aan een sterke publieke omroep, maar dan moet de wet wel de realiteit van de mediaconsumptie volgen.'
Alle cijfers van 2024 zijn te vinden op ster.nl/jaarverslag.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee