Overslaan en naar de inhoud gaan

Omzet Ster 212 miljoen in 2024, pleidooi voor aanpassing wetgeving

Ster wacht de resultaten van de impactanalyse over reclame bij de publieke omroep af.
Ster Loeki de Leeuw
© Ster
Ster Loeki de Leeuw
© Ster

Ster heeft vorig jaar een omzet behaald van 212 miljoen euro. Een jaar eerder was de omzet 214 miljoen. Ster blijft daarmee een van de grotere financiers van de publieke omroep, maar verwacht dat deze bijdrage door veranderend mediagebruik structureel gaat dalen. De verkooporganisatie hoopt op een aanpassing van de wet. 'Daardoor kan reclame worden aangeboden aan een breder palet van adverteerders: maatschappelijk én commercieel.' 

Ofwel: Ster wil graag ook online weer reclame kunnen verkopen aan alle adverteerders. Er is nu alleen ruimte voor boodschappen van algemeen nut, zoals goede doelen en culturele instellingen. Die regel geldt sinds 2021.

Variatie

Financieel directeur Carla Berkhout zegt dat er geen langere reclameblokken of meer commercials nodig zijn voor een stabiele bijdrage van Ster aan de publieke omroep. 'Wel is het essentieel dat de zendtijd die nu enkel gebruikt mag worden door partijen van algemeen nut, beschikbaar is voor alle organisaties. Dit bevordert de variatie in de reclameblokken, draagt bij aan een aangenamere kijkervaring en waarborgt tegelijkertijd een stabiele financiering van de publieke omroep via Ster op de lange termijn.'

'Bescheiden speler in een grote markt'

De Nederlandse reclamemarkt is ruim 6 miljard euro groot. Daarvan komt slechts een klein deel terecht bij Ster, zo meldt Berkhout. Twee derde van alle reclamebudgetten stroomt richting internationale techplatforms, zoals Meta en Google. Online hadden zij in 2024 80 procent van de markt in handen.

'Onze omzet is al 35 jaar constant, terwijl de totale markt fors is gegroeid', zegt Berkhout. 'Door álle adverteerders te kunnen bedienen, blijft de jaarlijkse bijdrage op het huidige niveau.'

Een eerder voorstel tot wetswijziging biedt de Ster hoop. Minister Eppo Bruins van OCW diende in maart een voorstel in om de Mediawet te wijzigen. De minister heeft het voornemen om de aangekondigde bezuinigingen op de NPO deels op te vangen door meer ruimte te geven aan reclame binnen het publieke bestel. Een motie tegen dit plan haalde geen meerderheid in de Tweede Kamer.

Eerst een impactanalyse

Bruins' ministerie is wel bezig met een impactanalyse over reclame bij de publieke omroep. Die wordt binnenkort gepubliceerd en moet onder andere uitwijzen of en hoe Ster online reclameruimte breder kan inzetten. 

'Als de aanpassing van de wetgeving uitblijft, dreigen feitelijk structurele bezuinigingen voor de publieke omroep', zegt Berkhout. 'Het bestel verdient structurele stabiliteit, geen jaarlijkse onzekerheid. Wij kunnen blijven bijdragen aan een sterke publieke omroep, maar dan moet de wet wel de realiteit van de mediaconsumptie volgen.'

Alle cijfers van 2024 zijn te vinden op ster.nl/jaarverslag.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in