Media Innovatie in meertalige landen

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Kleine meertalige landen, zoals België en Zwitserland lopen op gebied van media innovatie vaak achter voornamelijk door de beperkte mediabudgetten. De budgetten voor mediacampagnes moeten door de taalgebieden in stukken worden gerdeeld; er moeten vaak meer creatiekosten worden gemaakt en lopen de taalgebieden aardig door elkaar (beste voorbeeld: Brussel). Zo heeft een bijna 11 miljoen inwoners tellende België 3 officiële talen (Duits is de 3e taal) en Zwitserland met bijna 8 miljoen inwoners zelfs 4 talen (al wordt Rheto-Romaans maar nog door 0,5% van de Zwitsers als hoofdtaal gebruikt dus verwaarloosbaar). In België heb je dan ook nog de belemmerende 'taalstrijd'-factor. Zelf weet ik me nog te herinneren dat bij enkele mediabureaus in Brussel door de mediaplanners en strategen geen Nederlands werd gesproken. Je kunt je afvragen hoe deze bureaus het Vlaamse gedeelte voor hun klanten ordentenlijke wijze kunnen verzorgen.. Daarnaast gaat er in Belgie relatief een stuk minder van de mediabudgetten naar online toe (tov Nederland).

Kortom: Reeds kleine mediabudgetten, die ook nog in stukken gehakt moeten worden en dan ook hogere creatie kosten = killing voor media innovatie.

Media branchevereniging (een soort MWG) laat met de 1e Zwitserse printcampagne waarin AR wordt gebruikt een stap in de goede richting van media innovatie.
Campagne: Grossen beginnt mit einer Idee

Blog by Richard Otto ©

Blog by Richard Otto ©

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie