Maaltijdbezorger Deliveroo wil eind dit jaar weg uit Nederland

'Hier actief blijven is te duur', zegt Deliveroo. Volgens FNV vlucht het platform weg omdat het 4500 bezorgers in dienst moet nemen.

Deliveroo onderweg

De Britse maaltijd- en boodschappenbezorger Deliveroo vertrekt waarschijnlijk eind dit jaar uit Nederland. Het platform vindt zelf dat het niet groot genoeg is in Nederland om voldoende winst te maken en is daarom een proces gestart om te vertrekken. Dit begint deze maand, waarna de verwachting is dat het vertrek eind november rond is.

1 procent

Deliveroo zegt in elf markten wereldwijd actief te zijn en de meeste omzet te behalen op plekken waar het de nummer 1 of 2 in de markt is. Uit Nederland haalt de bezorger maar één procent van zijn omzet. 'Het bedrijf heeft vastgesteld dat het bereiken en behouden van een topmarktpositie in Nederland een onevenredige investering vereist met een onzeker rendement op lange termijn', verklaart Deliveroo zijn keuze.

Duizenden restaurants

'Dit is geen beslissing die we lichtvaardig hebben genomen', aldus operationeel directeur Eric French bij de bekendmaking. 'We hebben met plezier gewerkt met duizenden restaurants in Nederland en willen consumenten bedanken die bij ons hebben besteld en hebben genoten van hun maaltijden. Tijdens het consultatieproces blijven we normaal opereren.'

Het bedrijf zegt dat de beslissing past in het 'maximaliseren van rendement op zijn investeringen en het behalen van winstdoelstellingen in een uitdagend macro-economisch klimaat'. Maar het besluit is zolang het consultatieproces loopt nog niet 'definitief', meldt Deliveroo in een bericht aan klanten.

Bezorgers in dienst nemen

FNV-bestuurder Willem Dijkhuizen heeft zijn bedenkingen bij de motivatie die Deliveroo bij het vertrek geeft. Hij denkt dat het bedrijf wegvlucht omdat de Nederlandse markt niet meer aantrekkelijk is als het platform al zijn circa 4500 bezorgers hier in vaste dienst moet nemen.

Dijkhuizen wijst erop dat Deliveroo in Nederland al lang verwikkeld is in een juridische strijd over het in dienst moeten nemen van bezorgers. Het bedrijf wil dat zij worden gezien als zelfstandig ondernemers, maar verschillende rechtbanken bestempelden ze al als werknemers.

Bezuinigen op marketing

Deliveroo werkt in Nederland met zo'n 4500 actieve bezorgers en heeft hier vijftig medewerkers in dienst. Het platform bezorgt voor in totaal ongeveer 3400 Nederlandse restaurants en boodschappendiensten in dertig steden.

De vooral in het Verenigd Koninkrijk en Ierland grote bezorger kondigde in maart nog aan boodschappen te gaan bezorgen voor supermarktketen SPAR. Verder is Deliveroo in Nederland al lang verwikkeld in een juridische strijd over het in dienst moeten nemen van bezorgers. Het bedrijf wil dat zij worden gezien als zelfstandig ondernemers, maar verschillende rechtbanken bestempelden ze al als werknemers. Een uitspraak van de Hoge Raad hierover stond naar verwachting voor 23 december op de agenda.

Bij de bekendmaking van de halfjaarcijfers zegt Deliveroo steeds meer last te hebben van lagere bestedingen door consumenten, waarschijnlijk doordat zij besparen op bezorgmaaltijden nu de inflatie hoog is. Andere bezorgbedrijven, zoals Thuisbezorgd-moeder Just Eat Takeaway, hebben daar ook last van. Door bezuinigingen op onder meer marketing viel het verlies van omgerekend zo'n tachtig miljoen euro mee, ook vergeleken met wat analisten hadden verwacht. De omzet kwam uit op bijna 1,2 miljard euro.

(ANP)

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie