Premium

Linda. gaat merken ook buiten het eigen platform bedienen

Linda.het bureau, de creatieve tak van Mood for Magazines, gaat de volgende fase in. Directeur B2B Caren Wassink licht toe.

Mood for Magazines

Linda. maakte gisteren de komst van Robbert Elderenbosch (31) als manager van Linda.het bureau bekend. Hij heeft een verleden bij RTL en was eigenaar en Head of strategy & business bij digitaal productiebureau StickyStories in Amsterdam.

Caren Wassink, directeur B2B bij Mood for Magazines
legt de keuze voor Elderenbosch uit: ‘In een bedrijf met zeventig vrouwen is het goed dat er ook wat mannelijke pragmatiek naar binnen wordt gebracht. Robbert brengt niet alleen een flinke dosis media-ervaring, creativiteit en humor binnen, maar is door zijn ondernemende karakter ook in staat om met het bureau deze volgende stap te zetten.’

 

Caren Wassink, Mood for Magazines, Linda.
Caren Wassink Mood for Magazines

Want Linda.het bureau zit in de volgende fase, vertelt ze. Het bestaat nu vijf jaar en is destijds ontstaan omdat veel adverteerders zagen dat Linda. veel vrouwen weet te bereiken. Wassink: ‘Nog steeds zijn het vooral mannen die campagnes gericht op vrouwen bedenken. Zelfs maandverband. Dat is vrij bizar. De helft van Nederland is vrouw. Wij weten inderdaad hoe we vrouwen moeten bereiken, omdat we het zelf zijn en omdat we meer dan 2,5 miljoen per maand bereiken. Nu vragen adverteerders ons of we ook inzetbaar zijn voor campagnes die buiten het Linda.-platform vallen. Nu Linda. het bureau staat, vinden we dat de tijd is gekomen is om dit ook inderdaad te doen.’

Tot haar verbazing reageerden veel mannen op de vacature, die ontstond na het vertrek van Leanne Hermans naar MPG. ‘Maar Robbert had dezelfde enthousiasme als wij voor het maken van mooie dingen. Maar ook het enthousiasme om commercie en creatie met elkaar te verbinden. Dat is best moeilijk als je een bureau hebt. Je moet digitaal savvy zijn, data inzichten kunnen lezen, echt creatief, maar ook iets willen bereiken met die creativiteit.’

Linda. vliegtuig

De manier van werken van het creatieve bureau van LINDA. sluit uitstekend aan op wat de marketeer van nu wil: als er een opdracht komt, worden er uit de hele organisatie mensen geselecteerd en bij elkaar gezet. ‘We hebben dus niet één creatief centrum met vijf mensen die het gaan bedenken. Mood for Magazines maakt de hele dag door mooie content. Het zou zonde zijn als je geen gebruikmaakt van de zeventig professionals die wij hebben. Dat kan dus iedereen zijn. Dat team is er het hele proces bij: van brainstorm tot de uitvoering. Het werkt twee kanten op. Je raakt meer geïnspireerd om bepaalde content te maken.’

Als voorbeeld geeft ze de samenwerking met TUI rond de honderdvijftigste editie van Linda.. ‘Het leek ons te gek om een Linda.-vliegtuig te hebben. Samen met TUI hebben we uiteindelijk een heel vliegtuig kunnen regelen. Dat ontstaat alleen maar als je die creativiteit en commercie bij elkaar zet.’

Commitment

Staan adverteerders open voor minder traditionele ideeën? Zeker, maar soms is dat wel lastig, erkent Wassink. ‘Ik vind het jammer dat je nog steeds een briefing krijgt waarin precies staat wat een klant wil. Ik ben het er wel mee eens dat je eerst een goede briefing moet invullen voordat je als bureau aan de slag kunt. We hebben heel recent onze briefingformulier helemaal veranderd. Met veel minder vragen. Want we moeten in ieder geval weten wie je bent en wat je wilt bereiken. Maar nog niet precies hoe, want dan beperk je creativiteit.

En een briefingsformulier geeft ook commitment. We zijn wel eens aan de slag gegaan met een opdracht zonder formulier, hadden we een concept gemaakt en liep de opdrachtgever ermee weg. Dat is als weglopen uit een winkel zonder te betalen.

Ik vind het jammer dat je nog steeds een briefing krijgt waarin precies staat wat een klant wil

Maar het is te beperkend als de opdrachtgever vooraf vastlegt wat hij wil. Bijvoorbeeld: we willen een filmpje, of: we willen dat jullie dit of dat over ons vertellen. Je moet vertrouwen hebben in het feit dat wij er op een heel ander manier naar kijken.’

Over samenwerkingen met adverteerders buiten het platform om mag Wassink nog niet veel zeggen. Wel dat onze content ook al bij AD draait. ‘Het leuke van wat wij nu maken vind ik dat je niet eens het logo’tje hoeft te zien om te weten dat het van ons is. Er is denk ik geen enkele consument die ons niet herkent. In deze nieuwe fase gaat Linda.het bureau ook aan de slag met waar de klant voor staat om concepten en content te maken inclusief het bijbehorend media-advies. We zijn uiteindelijk een creatief bureau waarbij media, data en creatie hand in hand gaan.'

Lef hebben

De typische Linda.-stempel is ‘veel lef hebben’. Dingen durven die anderen niet durven. ‘Recent hebben we voor Biohorma een campagne Dossier Vagina gemaakt waarbij Bobbi Eden de straat op is gegaan om vrouwen te vragen naar vaginale ongemakken. Die content heeft erg goed gescoord. Traditionele reclame over dat onderwerp is suf en saai. Het creatieve vak wordt onderschat. Je moet mensen aannemen die ‘maken’ ademen. Die de hele dag bezig zijn met de vraag: hoe kan het nog mooier en beter en hoe kunnen we creatief en doelgericht media inzetten.’

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie