Bij de RAB Radio Advertising Awards in Hotel W Amsterdam werd Lidl vanmiddag gekroond tot radioadverteerder van het jaar. Staatsloterij heeft volgens de vakjuryprijs de beste radiocommercial en CliniClowns is de favoriet van de luisteraar.
Dacia Duster had op Radio 538 de beste brandedcontentcampagne in het afgelopen jaar. Andere awards gingen naar Havas Lemz (radioreclamebureau van het jaar) en Nico Slooff van Zuiver Media (radiospecialist van het jaar).
Lidl is radioadverteerder van het jaar
'Door jarenlange constante aanwezigheid op radio heeft Lidl de hele markt een uplift bezorgd. Naast de reguliere actiematige uitingen brengt Lidl ook themacampagnes met muziek van volkszangers Frans Bauer en George Baker. In deze radiocommercials is het assortiment onderdeel van geheel. Dit maakt de boodschap veel krachtiger. Lidl maakt gebruik van roadblocks (gelijktijdige uitzending op meerdere zenders) en heeft dit onderzocht op reclame-effecten. Ook branded content is onderdeel van de radiostrategie. Via acties in het radioprogramma zelf komt Lidl op ludieke wijze in aanraking met luisteraars.'
Voor Lidl werken Joe Public, Top Format en ZIGT.
Inhaker Laurel/Yanny van Staatsloterij de beste radiocommercial
'Om de Mega Jackpot van 10 juni te promoten hebben de reclamemakers van Staatsloterij heel snel geschakeld met een inhaker op de Laurel/Yanny hype. De radiocommercial speelt met audio én actualiteit, twee basiswaarden van radio. De call to action is de grap, dat is zeer creatief. En deze inhaker past ook nog binnen de campagnestrategie. Aan deze radiocommercial hebben meegewerkt: TBWA\Neboko, The Ambassadors en Universal Media Group. De vakjury creatie jureerde de 129 inzendingen op de criteria radiocreativiteit, uniciteit, effectiviteit en beleving voor de luisteraar.'
Publieksprijs naar CliniClowns
Met 40 procent van de stemmen heeft de luisteraar bepaald dat de commercial ‘Luca’ uit de campage ‘Levende dieren’ van CliniClowns de publieksprijs van de RAB Radio Advertising Awards verdient. De radiocampagne is geproduceerd door Havas Lemz en Soundcircus.
Dacia Duster wint met de actie Blijf Erin en Win op Radio 538 de branded content award
Vier deelnemers, vier dagen, opgesloten in één Dacia Duster. Degene die het langst bleef zitten won de auto. De deelnemers moesten slapen, eten en leven in de Dacia Duster. De Dacia Duster stond bij 538 en was volledig uitgerust met camera's en microfoons zodat de 538-studio elk moment van de dag kon schakelen met de deelnemers in de auto.
Via 538.nl kon je 24/7 live meekijken. Om deelnemers uit de auto te krijgen maakte de zender het de deelnemers extra moeilijk door verschillende uitdagingen. Luisteraars konden via diverse kanalen mede bepalen wat er in de Dacia gebeurde.
De jury heeft lovende woorden: 'Spraakmakende actie met veel spanning er om heen, hoge wow factor. Er is gezorgd voor een hoge engagement met de luisteraars doordat iedereen kon meestemmen op content. Men leefde echt mee met de kandidaten. Alle features van de auto werden betrokken bij de actie. Dacia profiteert van de merkkracht van Radio 538.'
Aan deze actie werkten Concepts Talpa Media Solutions, Publicis, Dorst & Lesse en OMD mee.
Havas Lemz is radioreclamebureau van het jaar
Havas Lemz heeft dit jaar de beste prestaties geleverd in de RAB Radio Advertising Award publieksprijs competitie. Het goed in het gehoor liggende radiowerk voor onder andere Peugeot, Ikea en CliniClowns is opgevallen en voorgelegd aan het RAB luisteraarspanel en dit leverde twee nominaties voor de publiekspijs op.
Nico Slooff (Zuiver Media) is radiospecialist van het jaar
Slooff staat altijd open voor afspraken en updates. Maakt zelf ook analyses met verwachtingen van prestaties op zenderniveau en is erg nieuwsgierig naar de uitkomsten daarvan. Verder heeft hij een duidelijke mening over de ontwikkelingen in de radiomarkt, zoals over dj’s die verhuizen of tijdelijk stoppen en wat de mogelijke gevolgen hiervan kunnen zijn op korte en langere termijn. Hij kent de kracht van radio erg goed, past de mediastrategie daarop aan en weet klanten te enthousiasmeren en te overtuigen van de kracht van radio (of liever gezegd audio). Slooff zit niet standaard op het prijsverhaal, hij kijkt naar slimme oplossingen voor zijn klanten, die je verder niet zo vaak hoort in de markt. Hij plant dus met creatieve invalshoeken en gaat uiteindelijk voor het beste plan voor de adverteerder. Hij is een hele prettige gesprekspartner voor de radiobedrijven. Al jaren lang consequent en zeer kwalitatief in zijn werk.'
De winnaars zijn allemaal te beluisteren via de speciale awards website van het RAB
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!