DPG Media heeft in 2023 een redelijk stabiel jaar gedraaid door 'efficiënte' kostenbesparingen en dankzij verdere digitale groei. Ook de radiotak en online services presteerden sterk. Minder verging het de (print) nieuwsmedia en tijdschriften, die te kampen hadden met stijgende personeelskosten en fors opgelopen papierprijzen.
Dat blijkt uit het vandaag gepubliceerde jaarverslag van DPG Media.
De omzet kwam uit op 1,791 miljard euro, een lichte daling van 2 procent ten opzichte van 2022. De ebitda was 360 miljoen euro en het nettoresultaat bedroeg 197 miljoen euro, beide nagenoeg gelijk aan een jaar eerder.
Groei digitale advertentieomzet en stabiele abonnementen
De digitale advertentieomzet van DPG Media steeg naar 207 miljoen euro. In vijf jaar tijd zou dat een groei zijn van 250 procent. Afgelopen jaar werd de selfservicetool Ad Manager geïntroduceerd, waarmee adverteerders op een nieuwe manier advertenties inkopen.
DPG richt zich op verdere digitalisering van de uitgeefactiviteiten. De totale betaalde oplage van nieuwsmedia en magazines bleef stabiel op meer dan 2,9 miljoen abonnees. Het aantal digitale abonnementen groeide met 10 procent en wist de daling in print op te vangen. Door het succes van de digitale abonnementen groeide in nieuwsmedia het totaal aantal betalende abonnees en de omzet.
De evolutie is volgens DPG nog niet te zien bij de tijdschriften. Momenteel neemt de uitgever al maatregelen bij de vrouwenbladen.
De totale omzet uit de publishingactiviteiten bleef stabiel vergeleken met 2022.
Een sterk jaar voor radio, tv en online services
Televisie (38%) en radio (40%) in Vlaanderen realiseerden, net als de radiozenders in Nederland (26%), goede marktaandelen in 2023. Het aantal actieve gebruikers van streamingdienst VTM GO groeide met 14 procent. In België bleef wel de advertentiemarkt voor tv achter, maar de uitgever spreekt van een stabiele omzet voor de tv- en streamingactiviteiten.
De radioactiviteiten groeiden met 9 procent in omzet. In Nederland kwam er een extra FM-licentie bij voor Joe.
De inkomsten uit de online services groeiden in 2023 met 10 procent. Het aantal bezoeken en vergelijkingen die consumenten op onze platformen deden groeide fors. Dit kwam vooral door het succes van Independer en Automotive Mediaventions. De inkomsten uit de energievergelijkers in België bleven door een moeilijkere energiemarkt iets achter.
DPG zet in op digitale waardecreatie
De strategie van digitale transitie is in 2023 verder verlegd naar 'het creëren van meer digitale waarde'. Ceo Erik Roddenhof: 'Dat begint bij de consument. Een consument die vaker komt en langer bij ons blijft, is eerder bereid om abonnee te worden. We moeten nog meer waarde aan de consument bieden. We zullen de komende jaren verder blijven investeren in de kwaliteit van onze content, producten en services, vooral digitaal.'
2024: kleine omzetgroei, inflatie blijft doorwerken
DPG Media verwacht voor 2024 een kleine omzetgroei met onderliggend opnieuw een grote stap vooruit in de digitalisering. De effecten van de stevige inflatie zullen ook in 2024 doorwerken. 'De uitkomsten van het cao-akkoord in Nederland en de forse extra kosten van de persdistributie in België, zullen een impact hebben op het resultaat.'
Overname RTL
DPG Media kondigde in december de voorgenomen overname van RTL Nederland aan en begin februari werd formeel om toestemming gevraagd bij de Autoriteit Consument & Markt (ACM).
De ACM heeft nog geen beslissing genomen over deze overname die onder meer betekent dat DPG Media in Nederland de beschikking krijgt over de lineaire tv-zenders van RTL en streamingdienst Videoland.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!