RTL AdConnect, international sales house van RTL Group, komt met de 25ste editie van de ‘TV (Total Video) Key Facts’, een internationale analyse van de trends en feiten op het gebied van digital en media voor brands en adverteerders.
Je viert dit jaar het 25-jarig bestaan van TV Key Facts. Welke richting geef je eraan mee?
‘Er is veel gebeurd sinds 1994; de afgelopen tien jaar leek het soms of de industrie het einde van het medium maar blééf voorspellen. Maar televisie leeft nog steeds, blijft groeien en vindt zichzelf constant opnieuw uit.
Wij benaderen tv als de drijvende kracht achter innovatie. De afgelopen decennia zijn netwerken zichtbaar getransformeerd. ‘Tv’ staat nu voor ‘total video’: je dagelijkse dosis favoriete content, verspreid over verschillende platformen en meerdere schermen. Het bekijken van content is echt een reis op zich geworden.
De TV Key Facts analyseren trends, uitdagingen en sleutels tot succes, maar ook internationale verschillen op het gebied van brand safety, adtech, en de meting en impact van de GDPR. We hebben geprobeerd 25 jaar terug én vooruit te kijken, om zo inzichtelijk onderzoek en artikelen van internationaal erkende mediaexperts bij elkaar te brengen.’
Welke kant denk je dat de internationale audiovisuele markt opgaat?
'Wij geloven in coöperatie en allianties. De tv-industrie heeft altijd een voorkeurspositie op de advertentiemarkt ingenomen, maar de wereld is aan het veranderen. De combinatie van grote online spelers en het evoluerende mediaconsumptiepatroon dwingen omroepen ertoe de manier waarop ze omgaan met nieuwe verwachtingen van adverteerders en consumenten opnieuw te bekijken.
Omroepen spannen zich al een aantal jaar met succes in om de technologische ontwikkelingen bij te houden, terwijl de digitale media hier nog mee worstelen. Maar de druk op omroepen is nog steeds ongekend hoog, nu data-driven inzicht en exacte targeting van televisiedoelgroepen al bijna een must-have zijn. We zien dat er allianties worden gesmeed: regionale en lokale omroepen bundelen de krachten om de groeiende internationale competitie het hoofd te kunnen bieden.
Er zijn nog nooit zoveel meetbare data geweest om van te leren, en televisie kan exactere metingen en gebruikersdata leveren én tegelijkertijd een brand safe omgeving bieden en toegang tot premium content. Dankzij technologie, breedbandinternet en nieuwe mobiele en verbonden devices zijn er nu eindeloos veel mogelijkheden om toegang te krijgen tot videocontent. De huidige strijd is echt de strijd om aandacht van de consument.’
Maar toch blijft de toekomt van televisie onzeker?
‘Nee, helemaal niet. Op dagelijkse basis hebben we de afgelopen vijf jaar inderdaad een afname gezien van de televisieconsumptie. Maar als je op langere termijn kijkt, van 1993 tot 2017, is de internationale televisieconsumptie nog steeds gelijk aan die van 25 jaar geleden, en in Europa zelfs in tientallen jaren niet zo hoog geweest!
Gemiddeld is televisie met zo’n 263 miljoen kijkers tijdens primetime verantwoordelijk voor 71 procent van de totale opbrengst uit advertenties. Ook is er geen sprake van een afnemende belangstelling voor ‘geïnstitutionaliseerde’ tv-evenementen die jaarlijks een enorm publiek trekken, zoals de Super Bowl (122 miljoen kijkers) en het Chinese Lentefestival (169 miljoen kijkers).
Daarnaast is televisie nog steeds ongeëvenaard waar het gaat om bereik, kwaliteitscontent, effectiviteit van advertenties, innovatievermogen door onder andere ‘addressable TV’ en OTT, programmatic buying, virtual reality en de mogelijkheid om zich op elk publiek aan te passen.’
Reacties:
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!