TV-adverteerders maken steeds meer gebruik van short-form ads, oftewel korte tv-commercials, omdat deze net zo effectief kunnen zijn als de traditionele 30 seconden spot. Dat meldt Screenforce, de Nederlandse tv-marketingorganisatie, naar aanleiding van onderzoek door het Amerikaanse merk- en communicatie-onderzoeksbureau Phoenix MI, gepubliceerd op WARC. ‘Marketeers en adverteerders moeten daarbij echter wel opletten dat ze de juiste doelstellingen kiezen en deze commercials goed laten uitvoeren.’
Effectiviteit korte TV-commercials
Jim Berridge van Phoenix MI geeft in zijn artikel op warc.com aan dat korte tv-commercials (5 tot 7 seconden) de komende 12 tot 18 maanden een enorme kans bieden aan marketeers. Het onderzoeksbureau legde 100 verschillende korte tv-commercials voor aan 38 duizend volwassen Amerikaanse respondenten. De effectiviteit werd gebenchmarkt met de effectiviteit van lange tv-commercials. Wat blijkt? De korte TVC’s scoren bijna op hetzelfde niveau als de lange wat betreft reclamebekendheid, merkconnectie en merkherinnering.
Gewenning
Berridge stelt vast dat voor korte commercials dezelfde regels gelden als voor commercials van 15 of 30 seconden: ‘Houd je boodschap simpel, breng focus aan en vermijd een overvloed aan informatie.’ De impact en kracht van short-form ads zal de komende tijd alleen nog maar toenemen, omdat consumenten al gewend zijn aan korte online commercials. ‘Daardoor wennen ze ook aan korte commercials op televisie.’
Meer bij WARC en/of bij Screenforce
Reacties:
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!