Tekst: Elske Vugts*
In de zucht naar meer marktaandeel, internationale groei en een hogere omzet zie je het steeds meer gebeuren: bedrijven storten zich op vernieuwing om de zogenaamde 2.0 versie van zichzelf ‘uit te vinden’.
Brabantse schoenfabriek
Ze innoveren zich letterlijk kapot. Om die reden was het bezoek dat ik laatst met onze salesmannen bracht aan een Brabantse schoenfabriek een verademing. We doen zoiets regelmatig, bij een ander in de keuken kijken, gewoon om inspiratie op te doen. Bij het bedrijf in Moergestel maken ze al sinds 1734 handgemaakte kwaliteitsschoenen. De van vader op zoon overgedragen kennis wordt er tot op de dag van vandaag toegepast, vertelt de gepassioneerde CEO Reynier ons tijdens een uitgebreide rondleiding. En het is nog steeds handwerk.
Aan elk detail wordt aandacht besteed. Kijkend naar het schoenmaakproces realiseer ik me wat een precisiewerk het is; elke schoen wordt met de grootste toewijding gemaakt. Reynier vindt het niet meer dan vanzelfsprekend.
Dat bepaalt de kwaliteit van hun product. Onder de indruk van die combinatie van traditie en ambacht in deze tijd verlaten we de fabriek, die eigenlijk geen fabriek mag heten. Wat mensen hier doen heeft immers niets te maken met industrialisatie en standaardisatie.
DNA
Alles lijkt hier te kloppen. Niet alleen het prachtige product, ook onze ontvangst, de mensen, het interieur, het verhaal van Reynier. Het ademt allemaal het DNA van het merk.
Het is precies dát waar we in onze brouwerij ook zo heilig in geloven. Je erfgoed koesteren en juist gebruiken als onderscheidend vermogen, dat is waar het naar mijn idee om gaat. Niks 2.0, blijf jezelf en handel vanuit een geloof in je eigen kracht.
Maar wel zodanig dat je verhaal past binnen deze tijd. Alleen dán verkoopt een merk zich vanzelf. Geen paar herenschoenen zo ‘hot’ als die van Reyniers broer Floris. Als je het mij vraagt zou het veel bedrijven goed doen als ze wat vaker de tijd namen om tot zichzelf te komen. Proef de stilte, zoals we bij La Trappe zeggen. Proost!
*Elske Vugts is marketing- & communicatiemanager, Bierbrouwerij de Koningshoeven (La Trappe)