Premium

Kijktijd in december 13 procent lager

Binnen de doelgroep 20-49 jaar was de gemiddelde kijktijd in de maand december 2015 over de gehele dag genomen 166 minuten.

Dit was 13% lager dan in december 2014.

Dat blijkt uit een analyse van GroupM van de kijkcijfers van Stichting Kijkonderzoek (SKO).​

Van de totale kijktijd werd 9,2% uitgesteld gekeken, terwijl dat vorig jaar nog 8,0 procent was. Tussen 18:00 en 24:00 uur lag het marktaandeel van RTL (34,0%) ongeveer op het niveau van december 2014. Het marktaandeel van Nederlandse Publieke Omroep (22,9%) was 0,5%-punt minder, dat van SBS (20,4%) steeg met 0,8%-punt en het aandeel van BrandDeli (8,5%) lag 0,2%-punt lager dan vorig jaar december.

RTL onbetwiste marktleider
RTL bleef de onbetwiste marktleider. De lagere marktaandelen RTL5 en RTL7 in het avondtijdvak werden gecompenseerd door RTL8 (+0,2%-punt) en RTL4 (+0,5%-punt). In de top 15 van best bekeken programma’s van december was RTL met negen RTL4-programma’s het meest vertegenwoordigd, zoals The Voice of Holland, Ik hou van Holland Oud en Nieuw, en All You Need Is Love Kerstspecial.

Finkers scoort
De daling van 0,5%-punt bij de NPO was voornamelijk toe te schrijven aan NPO3 (-0,9%-punt), aangezien NPO1 (+0,3%-punt) en NPO2 (+0,1%-punt) in december juist een hoger marktaandeel hadden dan een jaar eerder. De NPO trok met name tijdens de kerst veel kijkers en de dag erna werd op NPO1 de Boer Zoekt Vrouw Special door maar liefst 3,7 miljoen kijkers (6+) bekeken. De oudejaarsconference van Herman Finkers op NPO1 was de grote winnaar op oudejaarsavond en wist 3,8 miljoen kijkers (6+) aan de buis te kluisteren, wat op dat moment binnen die doelgroep goed was voor een marktaandeel van 49,1%.

SBS
SBS heeft sinds de zomer te kampen met een dalend marktaandeel van Veronica, met een kleine opleving in november. Het marktaandeel van Veronica lag in december in de avond 1,4%-punt lager dan vorig jaar december. Het marktaandeel van SBS9 (0,8%) ving dat verlies gelukkig voor een deel op. Door verbetering kwamen de aandelen van SBS6 en Net5 in december gezamenlijk al op het niveau van SBS inclusief Veronica van vorig jaar december.
Het marktaandeel van SBS9 leverde dus winst op voor SBS. Op de maandagavond stond SBS onder andere met de succesvolle dramaserie Dokter Tinus op SBS6 op de tweede plaats. Ook op de dinsdagavond behaalde SBS een goed marktaandeel, met als klapper de enige Champions League uitzending van de maand, de voetbalwedstrijd PSV tegen CSKA Moskou, die 2,4 miljoen kijkers (6+) opleverde.

BrandDeli
Het marktaandeel van BrandDeli lag iets lager, waarbij de daling in performance van Discovery, TLC, MTV en FOX Sports 1 Eredivisie helaas niet voldoende kon worden gecompenseerd door de overige zenders binnen het BrandDeli portfolio.

Uitgesteld kijken
In december werd er in het avondtijdvak binnen de 20-49 doelgroep 10,6% uitgesteld gekeken t.o.v. 9,5% vorig jaar. Opmerkelijk genoeg lag in december voor het eerst in 2015 het aantal minuten uitgesteld gekeken lager (-2,3%) dan dezelfde maand vorig jaar. De oudejaarsconference van Herman Finkers werd het best bekeken binnen deze doelgroep, zowel live (20-49: 1,2 miljoen kijkers) als uitgesteld. Ruim 35% van het totale aantal kijkers van de oudejaarsconference keek de uitzending op een later moment. Binnen de top 15 van meest uitgesteld bekeken programma’s keek maar liefst 44% van het totale aantal kijkers op een later tijdstip naar de film ‘Lucia de B.’.

Ebiquity meldde te verwachten dat vooral de kijktijd onder jongeren in 2016 afneemt en de tarieven stijgen.

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie