JCDecaux heeft naar eigen zeggen een mondiale primeur met zijn nieuw ontwikkelde ad-server voor de programmatic inkoop van digitale buitenreclame. Deze is in eigen beheer gemaakt samen met techpartner VIOOH en wordt nu geïntroduceerd op de Nederlandse markt.
Adverteerders kunnen met de nieuwe ad-server efficiënter inkopen en hun advertenties realtime aanpassen, stelt Marc Bergers, digital-lead bij JCDecaux. Bovendien biedt het ze meer mogelijkheden om out-of-home te integreren met de andere mediakanalen in campagnes, zoals mobiel of sociale media.
Bergers: 'Daarnaast zorgen we dat adverteerders in een veilige omgeving adverteren, dat hun brand-safety op orde is en er geen fraude met bots of nooit-geplaatste advertenties mogelijk is.'
Lunchtijd, display met een broodje
JCDecaux is in 2019 begonnen met programmatic out-of-home. Het zag niet alleen grote interesse bij adverteerders, maar ook de behoefte om met digitale technologieën hun OOH-campagnes te plannen en uit te voeren. Bergers: 'Daar hebben we nu ons eigen platform voor ontwikkeld.’
De nieuwe ad-server opent nieuwe mogelijkheden, stelt de digitale leidsman. Door interessedata te koppelen met gegevens over de locatie waar mensen zich bevinden kunnen advertenties op de juiste plaats en het juiste moment worden aangeboden.
Bergers: ‘Stel, het is lunchtijd en je loopt bij een AH To Go in de buurt, dan kan een digitaal display op basis van de gegevens je wijzen op de lunchbroodjes die je daar kan kopen. Dat is allemaal binnen GDPR-regels natuurlijk.’
Volledig ontsloten
Volgens Bergers is het bewezen effectief. In een programmatic OOH-campagne voor Albert Heijn kregen mensen op basis van mobiele locatiegegevens advertenties te zien van producten en aanbiedingen bij de dichtstbijzijnde ‘Appie’. Dit leidde onder meer tot een toename van nieuwe klanten voor AH in de doelgroepen waarop de campagne zich richtte.
De ad-server zal het voor adverteerders eenvoudiger maken om programmatic advertising voor buitenreclame te integreren in hun campagnes en aan te laten sluiten bij andere mediakanalen. De server is volledig ontsloten met de meest gangbare Demand Side Platforms, de DSP’s. Ook bij het meten van het bereikte publiek en de resultaten staat DOOH op één lijn met andere kanalen, zoals online video, mobiel en sociaal.
Internationale campagnes
JCDecaux, dat zelf in 80 landen actief is, ziet veel internationale voordelen, voor zichzelf en internationale merken die een tool in handen krijgen om hun OOH-campagnes eenvoudiger over meer landen te voeren. Waar ze voorheen hun ruimte moesten inkopen in de landen afzonderlijk, kunnen ze dat in de toekomst centraal gaan regelen.
Marc Bergers: ‘Toen Max Verstappen vorig jaar wereldkamppioen werd in Abu Dabi, hadden we twee minuten later een advertentie op de displays daar met ‘Max gefeliciteerd!’ Dat was natuurlijk ook een mooie manier om een internationale merk als Red Bull de mogelijkheden te laten zien.’