Er is internationaal de komende jaren een sterke groei in de Digital Out of Home (DOOH) markt, van zo'n 36 miljard euro in 2020 naar 46 miljard euro of hoger in 2026. Dat verwachten marketeers die zijn ondervraagd in een Amerikaans onderzoek van SaaS-platformbedrijf Alfi.
Eind 2020 werd de DOOH-advertentiemarkt geschat op omgerekend ongeveer 36 miljard dollar, maar tegen 2026 stijgt de markt volgens twee derde van de ondervraagden naar 46 miljard euro. Volgens 14 procent van de ondervraagden is de stijging nog veel groter.
De belangrijkste reden voor deze groei is dat er in het algemeen grotere uitgaven aan digitale advertenties zullen zijn. Daarnaast denken de respondenten dat het steeds makkelijker wordt om analyses op DOOH-advertenties te kunnen uitvoeren. Andere redenen voor de verwachte hogere uitgaven zijn de algemene groeiende focus op het evalueren van advertentiecampagnes en een snelle toename van het aantal digitale reclameschermen.
Een kleinere groep respondenten zegt dat de omzetgroei in DOOH-reclame wordt gestuwd door de dalende prijs van LCD- en LED-displaytechnologie, of een daling van advertentie-uitgaven aan printmedia.
Volgens cijfers van branchevereniging Outreach steeg het aandeel DOOH binnen de totale Nederlandse markt vorig jaar al naar 42 procent. In het eerste kwartaal werd er in Nederlandse markt 9,4 miljoen euro besteed aan DOOH.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!