Hardhout is de standaard in Aziatische landen, maar het is ‘not done’ om daar pallets van te maken. Zachthout wordt daarom helemaal uit de Baltische staten, Nieuw-Zeeland en Siberië gehaald. “Dat is verspilling in optima forma”, zegt Michiel Vos van CocoPallet. Zijn pallets zijn gemaakt van afval uit de kokosindustrie.
De jury van de Accenture Innovation Awards 2015 verkoos CocoPallet tot winnaar van het innovatiethema Seamless Travel & Transportation. Michiel Vos vertelt over zijn pallets, gemaakt van kokosnootbast, en zijn plannen voor de toekomst. “Door duurzaamheid goedkoper te maken, kun je enorm groeien. Dat is de uitdaging van deze tijd.”
Hoe heb jij CocoPallet aan de jury omschreven?
“Dat CocoPallet een milieuprobleem opruimt, de onnodige kap en transport van hout voorkomt, 100% biologisch en afbreekbaar is, en betaalbaar.”
Wat zit er achter de problematiek?
“In Azië is de vraag naar houten pallets groot. Veel van de landen daar hebben een hoog exportgehalte en dus veel gecertificeerde exportpallets nodig om hun producten te transporteren. Dat doe je niet op hardhout, het is te zwaar en bovendien zou dat de tropische bossen nog meer onder druk zetten. Licht zachthout zoals vuren, bij uitstek geschikt voor pallets, moet echter uit verre buitenlanden komen. Wij lossen beide problemen op.”
Wat is het voordeel van kokosnotenbast?
“Kokospalmplantages zijn er in overvloed in Azië. In de kokosindustrie wordt van alles gemaakt van kokosnoten, zoals kokosolie, kokosmelk, kopra, brandstof, bouwmateriaal en zeep. Het afval van de kokosindustrie, de harige bast van de noot, verwerken wij tot pallets. Dat gaat in grote lijnen hetzelfde als met geperste houten pallets. Het grote verschil is dat wij geen synthetisch bindmiddel gebruiken om de vezels te verbinden maar een lijm die van nature al in de kokosnoot aanwezig is. Daarin schuilt de grootse winst voor ons en het milieu.”
Hoe verhouden de kosten van jouw product zich tot die houten pallets?
“Omdat andere ingrediënten overbodig zijn, blijft de prijs van CocoPallets laag. Ze zijn in de meeste Aziatische landen gelijk in prijs of goedkoper dan houten exportpallets en sowieso veel goedkoper dan kunststofpallets. Bovendien voldoet CocoPallet aan internationale regelgeving waarmee de export van schadelijke insecten voorkomen wordt. Hittebehandeling of begassing met methylbromide om insecten te doden zijn onnodig.”
Hoe is het idee van CocoPallets ontstaan?
“Ik werk met natuursteenprojecten en importeer materiaal uit Azië. Pallets met producten die ik binnenkrijg zijn steevast van slechte kwaliteit en zitten vol met verborgen insecten. Kan dat niet anders, dacht ik. Het idee is dus ontstaan uit frustratie, en ook wel woede. De Aziatische houtschaarste was het uitgangspunt van mijn onderzoek.”
Wat heb je onderzocht en wat was de conclusie?
“Ik ben alternatieven voor houten pallets nagegaan. Azië exporteert gigantisch veel producten, het is een miljardenbusiness. Dat er zich in de regio ongeveer veertig miljard kokosnoten bevinden, maakte het voor mij voor de hand liggend dat ik daar de potentie van mijn idee ging onderzoeken. Zo ontdekte ik dat de overtollige kokosreststromen in de rivieren en zeeën worden gestort, simpelweg langs de weg gedumpt, of verbrand. Alles met zeer schadelijke gevolgen.”
Wat gaat er gebeuren met CocoPallets als ze afgedankt worden?
“De CocoPallet is vrij van schadelijke elementen zoals spijkers, synthetische lijm en methylbromide. Ze kunnen vermalen worden en als bodemverbeteraar of brandstof gebruikt worden. Een tweede leven als dakbedekking of isolerende gevelplaat zou ook nog kunnen.”
Wat staat op de planning van CocoPallets?
“Wereldwijde positieve impact maken en zoveel mogelijk houten pallets vervangen door CocoPallets. De komende vijf jaar willen we drie of vier fabrieken openen in Zuidoost-Azië. Daar bevinden we ons zowel tussen de kokosnoten als op de route naar onze klanten. Onze ambitie is om in 2016 live te gaan om in 2018 vijf miljoen CocoPallets te produceren en verkopen. Dit voorkomt dat 600.000 bomen per jaar gekapt worden voor eenmalige exportpallets. Dat is een flink bos.”
Dit artikel schreef ik in samenwerking met mijn collega Lianne Plouvier.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!