De Gouden Loeki is in het leven geroepen - hoe slim is dat? - om de waardering van de massa voor reclame te honoreren. Dat is goed voor het vak. En als we dat allemaal volgen dan wordt de tv-reclame er zeker leuker op. En dat is weer goed voor de tv-reclameindustrie en zo hebben we er allemaal voordeel bij dat de Gouden Loeki een award blijft met grote waarde.
De vraag is of het bij de bekroning van één commercial moet blijven of dat de Ster ook een Campagne Loeki zou moeten uitreiken. Een Loeki die gaat over de waardering van een campagne. Ja, denkt iedereen die dit nu leest, Marcel doelt op Jumbo - preken voor eigen parochie? Dat is waar, maar de afgelopen jaren waren ook de commercials van Albert Heijn en veel andere beeldbepalend voor de likeability van reclame. Alleen door de hoeveelheid nominaties waren ze vaak net niet genoeg voor de Loeki. Het is gewoon een feit dat een grote campagne die breed gedragen is door het Nederlandse publiek op deze manier zelden een Gouden Loeki krijgt. Ik vind dat verkeerd.
Wat nu als je met meerdere tv-commercials uit één campagne in de finale staat? Zou het niet heel eerlijk zijn om de cumulatieve waardering van die tv-commercials als een campagne te meten? Heel eenvoudig: je telt de scores van de individuele tv-commercials op en het totaal staat dan voor de totale waardering van de campagne. Dat is niet zo ingewikkeld. En ja, cumulatief zou Jumbo (net als AH in het verleden) wel eens met kop en schouders boven de zaak kunnen uitsteken. Maar dat heeft toch waarde? Dat geeft toch aan dat een campagne die iedere dag op de buis is, die bepalend is voor de totale waardering van reclame in Nederland, de waardering krijgt die zij verdient. Wel zo eerlijk. Lijkt mij.
Ik ben niet tegen een Gouden Loeki zoals die nu bestaat. Ik wil hem ook graag weer winnen. Maar ik pleit voor een extra Loeki. Eén die een campagne honoreert. Omdat campagnes voor een groot deel de publiekswaardering van reclame bepalen en daar was het allemaal om bedoeld toen de Ster dacht: laten we eens een award bedenken…
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!