De geruchten dat er steeds minder activiteit is op Facebook worden sterker met de dag. Of dit nu komt door het stijgende aantal ouders, ooms en tante's op het platform of omdat mensen het 'a-sociale', niet-persoonlijke gedrag beu zijn laat ik even in het midden. Feit is wel dat er een verschuiving gaande is van online activiteit naar old skool real life interaction. Persoonlijke, niet-digitale ontmoetingen.
De grootste aanjager van deze tendens is de associatie dat "digitale media ons a-socialer maken". Veel mensen blijken het namelijk erg vervelend te vinden als iedereen om hen heen op die verdomde mobiele telefoon zit te kijken. Of dit nu echt zoveel anders is dan mensen die een boek of krant lezen, muziek luisteren of een kruiswoordpuzzel zitten te doen is onduidelijk. Maar een momentje voor jezelf nemen is blijkbaar niet toegestaan met een mobiele telefoon.
Het gekke is dat veel mensen tijdens hun 'momentje voor zichzelf' bezig zijn om contact te houden met vrienden en kennissen via Whatsapp, sms, Twitter of Facebook. Je kunt hierbij niet echt van a-sociaal gedrag spreken lijkt me. Gelukkig zijn er genoeg initiatieven die het woord "social" in Social Media wat meer diepgang geven, door oprechte en persoonlijke interactie uit te lokken zodat deze wél algemeen geaccepteerd wordt. Zo is er de Social Coupé, een initiatief om treinreizigers meer persoonlijk in contact met elkaar te brengen. Deze tegenhanger van de stilte coupé tovert op sommige trajecten en momenten een coupé om in een Social Coupé, waar ze mensen stimuleren om het gesprek aan te gaan. Vergelijkbaar is de hashtag #treinontmoeting waar je via Twitter aan kunt geven in welke coupé je zit en dat je openstaat voor interactie. Dan heb je ook nog dating/ontmoetingsapps, die platformen als Foursquare gebruiken om te laten weten dat je op een bepaalde locatie bent, bijvoorbeeld in een kroeg of club, en dat je openstaat voor toenadering van anderen. Een digitale wingman zeg maar.
Sinds vorige week is er Mystery Friend, die ook bijdraagt aan een versterking van interactie tussen vrienden. Dit doen ze door van sociale interactie een game te maken. En nog belangrijker: een leuke game. Het spel is een product van de Nederlandse bedrijven Luyfel en 2Boost en is het simpelst te omschrijven als "Wie is het? spelen met je Facebook vrienden. Het is zo simpel als het lijkt. Je speelt met een vriend/vriendin en moet elkaars Mystery Friend raden uit je gezamenlijke vrienden. Niet alleen is het spel goed uitgewerkt en leuk om te doen, het zit ook psychologisch goed in elkaar. Doordat je open vragen kunt typen en het om persoonlijke vrienden gaat, voer je al snel een grappig of spannend gesprek ipv standaard vragen heen en weer te stellen. Extra leuk is dat je na een gewonnen of verloren potje de neiging hebt om die persoon nog even een berichtje te sturen om het gesprek een vervolg te geven. En voilà, we hebben zowaar spontane interactie.
Persoonlijk kan ik niet wachten op meer van dit soort doordachte initiatieven. Als is het alleen maar om de a-sociale factor van social media de kop in te drukken.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!