Vanaf 2008 is BEN echter weer actief als aanbieder van simkaartabonnementen. Ondanks dat BEN alleen online verkrijgbaar zijn en daardoor haar ‘persoonlijke touch’ heeft verloren, staat het merk nog als een huis. T-Mobile heeft door de herintroductie extra klanten naar zich kunnen toetrekken, maar was tevens als merkhouder net op tijd, zodat zij niet het merkrecht van BEN kwijt zouden raken.
Verval van merkrecht
Het recht op een merk kan vervallen worden verklaard wanneer het merk niet binnen vijf jaar na het depot in gebruik wordt genomen of als het gedurende vijf jaar niet wordt gebruikt. Het gebruik moet betrekking hebben op de waren- of dienstenklasse waarvoor het merk is ingeschreven. Als een merk vijf jaar lang niet gebruikt is, vervalt het recht op het merk wanneer een derde dat eist. Het merkrecht vervalt niet als de merkhouder het merk (weer) gebruikt na het verstrijken van de termijn van vijf jaar en vóór het instellen van de vordering tot vervallenverklaring van het merk. De merkhouder mag er in dat geval niet van op de hoogte zijn dat een vordering tot vervallenverklaring wordt ingesteld. De aanwezigheid van een geldige reden voor het niet gebruiken van het merk, kan vervallenverklaring voorkomen. Daarnaast kan het recht op een merk vervallen als de merknaam door toedoen of nalaten van de merkhouder verandert in een soortnaam of doordat de merknaam na inschrijving misleidend is geworden. (bron: De Vries & Metman octrooigemachtigden)
Bovenstaande juridische tekst geeft de mogelijkheden weer om verdwenen merken uit ons jeugd nieuw leven in te blazen.
Tjolk
Het meest recente voorbeeld is wel het oude merk Tjolk dat door enkele initiatiefnemers opnieuw op de markt wordt gebracht. Wel in een 2.0 versie, want media strategie is geheel gericht op nieuwe media (Social Media en zelfs een iPhone app) Tjolk was een zuiveldrank voor de jeugd. Het merk verscheen in Nederland op de markt in de tweede helft van de jaren '70. Eind jaren tachtig verdween Tjolk weer van het toneel. De oorspronkelijke naam van Tjolk was Sjolk, maar bierfabrikant Skoll vond dat teveel lijken op zijn eigen naam en dwong via een rechtszaak af dat de naam werd veranderd. De ironie wil dat Tjolk later hetzelfde vond van Shoq, een concurrerend chocoladedrankje, en nu zelf naar de rechter stapte om een naamswijziging te eisen.
Veel merken verdwijnen, doordat zij door grote partijen zoals Unilever en T-Mobile worden overgenomen en vervolgens door oa. internationale strategiewijzigingen of besparingen worden ‘gekilled’. Zo heeft Unilever in 2000 vele merken uit hun productportfolio geschrapt. Merken als Royco soep,marganines Bona, Brio, Zeeuws Meisje(alleen in groothandelverpakking geproduceerd in Hongarije!) en de ijsmerken Davino en Caraco (fabriek wordt nu gebruikt voor productie van Ben & Jerry’s ijs) verdwenen van toneel. Soms blijft het eigenlijke product bestaan en vervalt alleen de merknaam, zoals Raider (nu: Twix) en Tweets (nu: M&Ms), Jif (nu Ciff), Melkunie (nu: Campina) en vaak behaalden merken niet het verwachte succes: Snor Cola en Buckler (laatstgenoemde is nog wel verkrijgbaar in het buitenland).
Met beetje uitpluiswerk en een goede strategie biedt bovenstaande een perfecte mogelijkheid aan ondernemers om oude merken nieuw leven in te blazen!.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!