Overslaan en naar de inhoud gaan

Gezamenlijk bereik DPG Media, Mediahuis en Hearst met online videocontent 8,1 miljoen

Dat blijkt uit de oktobercijfers van het bereiksonderzoek GXL DAM.
Online video
© Shutterstock
Online video
© Shutterstock

De van oorsprong printuitgevers hebben een sterke positie in online video, zo blijkt uit de oktobercijfers van het bereiksonderzoek GXL DAM. In totaal bereiken de uitgevers DPG Media, Mediahuis en Hearst Netherlands met hun online videocontent 8,1 miljoen Nederlanders van 13 jaar en ouder, ofwel 55 procent van de bevolking.

related partner content for mobile comes here

Online Video content van Hearst Netherlands is relatief sterk in de doelgroepen vrouwen, de hogere sociale klassen AB1 en leeftijdsklasse 25-34 jaar. Het profiel van online videocontent van DPG Media en Mediahuis ligt dicht bij elkaar. DPG Media is iets sterker bij 25-49 jarigen, terwijl online videocontent van Mediahuis meer door mannen wordt bekeken.

De content van beide dagbladuitgevers is selectief in de hoogste sociale klasses, net als die van Hearst. Er wordt relatief meer online videocontent gezien van deze publishers in de doelgroep lichte tv-kijkers. In die zin is online video op de kanalen van de Nederlandse publishers een goede aanvulling op een tv-plan.

Gfk DAM okt 21 1

De crossmediale GXL data van GfK kan worden gebruikt om te laten zien, hoeveel bereik online video op DPG Media, Mediahuis en Hearst toevoegt aan een tv-campagne. Een gemiddelde tv-campagne van 350 grp'ss in doelgroep 25-54 jaar, gedurende 4 weken in oktober 2021 verdeeld over Ster, AdAlliance en Talpa Network levert een 1+ bereik op van 71,3 procent.

Door 25 extra grp's groeit het bereik van de campagne met slechts 1 procentpunt tot 72,3 procent, becijfert GfK. Als dezelfde 25 grp's in de vorm van 3 miljoen impressies op de kanalen van DPG Media, Mediahuis en Hearst worden ingekocht, levert dat een toegevoegd bereik op dat ruim drie keer zo hoog is: namelijk 3,5 procent.

9,9 procent van de doelgroep 25-54 jaar wordt zowel door de campagne op tv als via online video op smartphone, tablet of pc bereikt. Uit campagne-effect onderzoek blijkt dat bij een boodschap via verschillende crossmediale middelen en kanalen, een synergetisch effect optreedt.

GFK DAM okt2021 2

Merken Top 50

In de algemene mediamerken toplijst bereik blijft de top-10 in oktober ongewijzigd en gedomineerd door Google en Facebook en hun merken. Dat geldt ook voor de 'mobile' ranglijst. NOS.nl blijft het grootste Nederlandse nieuwsplatform.

De ranglijsten kun je hier bekijken.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in