Gemeente Amsterdam wil kindermarketing bij wet aanpakken

Eén op de vijf kinderen in Amsterdam heeft (ernstig) overgewicht. Zelfregulering werkt volgens de gemeente niet goed genoeg.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Als eerste gemeente in Nederland heeft Amsterdam zich vandaag aangesloten bij de Alliantie Stop kindermarketing ongezonde voeding. Ook de GGD Amsterdam heeft op 1 oktober het samenwerkingscontract met de Alliantie ondertekend.

Wethouder Zorg, Eric van der Burg zegt: &;Zelfregulering van de voedselindustrie werkt gewoon niet goed genoeg.  Ik wil dat er strengere wettelijke maatregelen komen, om de marketing van ongezonde voeding gericht op kinderen een halt toe te roepen. Bij onder meer online games, sponsoring en tv-reclames gebruikt de voedingsindustrie marketingtrucs zoals priming en prompting. Daarmee worden kinderen onder de 13 jaar onbewust verleid om te kiezen voor ongezonde producten. Wat mij betreft maakt de industrie nog teveel gebruik van de kwetsbaarheid van kinderen, met grote gevolgen voor hun gezondheid.&;

Morbide obesitas
In Amsterdam hebben zo’n 25.000 kinderen en jongeren last van overgewicht of zelfs (morbide) obesitas. Dat is één op de vijf kinderen in Amsterdam. Met het programma Amsterdamse Aanpak Gezond Gewicht (AAGG) zegt Amsterdam per jaar 2,5 miljoen euro in te zetten op het voorkomen en terugdringen van overgewicht bij kinderen met als doel: alle Amsterdamse kinderen op een gezond gewicht in 2033. De gemeente: &;Met het aansluiten bij de Alliantie wil Amsterdam samen met de 13 andere partners bereiken dat kinderen een gezonder voedingspatroon krijgen en minder kans hebben op het ontwikkelen van overgewicht. Daarmee verkleint het risico op het ontstaan van fysieke- en psychische problemen, zoals diabetes type 2, depressies en hart- en vaatziekten op latere leeftijd.&;

Tik op vingers
Door zich aan te sluiten bij de Alliantie wil Amsterdam de voedingsindustrie stimuleren om haar verantwoordelijkheid te nemen in de strijd tegen overgewicht en obesitas bij kinderen. De Alliantie pleit voor verbetering van wetgeving waar zelfregulering niet werkt en wanneer de industrie zich niet aan haar eigen regels houdt. Amsterdam: &;Onlangs heeft Foodwatch, met steun van de Alliantie, een klacht ingediend tegen een tiental verschillende voedselbedrijven. De Reclame Code Commissie, die oordeelt of er overtredingen zijn, heeft 12 fabrikanten op de vingers getikt omdat zij de reclameregels voor kindermarketing hebben overtreden. Onder de fabrikanten bevinden zich grote voedselbedrijven zo als Kellogg’s, Heinz, Unilever, Iglo en Friesland Campina.&;

Hoge symboolwaarde
In een reactie in Het Parool beschuldigt Philip den Ouden van de Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie (FNLI) de Gemeente Amsterdam van symboolpolitiek. Hij zegt dat zelfregulering wel degelijk werkt: &;Reclame gericht op kinderen onder de zeven jaar is uit den boze, sinds dit jaar hebben we dat ook vastgelegd voor kinderen onder de dertien. Daar waar het fout gaat, grijpen we zelf in.&; Volgens Den Ouden onderschat Amsterdam de reclamewijsheid van kinderen en dat zij wel degelijk onderscheid zien tussen marketing en reguliere televisieprogramma&;s. Den Ouden in Het Parool: &;Je moet kinderen ook wegwijs maken in de maatschappij, zodat ze de kans krijgen zich te ontwikkelen als zelfstandige consumenten. De stap van de gemeente heeft een hoge symboolwaarde, maar een uiterst lage effectiviteit.&; Een meer uitgebreide reactie van het FNLI is te vinden.

Alliantie Stop kindermarketing ongezonde voeding
De Alliantie staat op het standpunt dat ieder kind het recht heeft om op te groeien in een gezonde omgeving en dringt daarom aan op de volgende twee maatregelen:

  • Het opstellen van heldere voedingscriteria: marketing gericht op kinderen mag uitsluitend voor voedingsmiddelen die een positief effect hebben op de gezondheid (dit zijn de voorkeursproducten binnen de basisproductgroepen van de Richtlijnen Voedselkeuze van het Voedingscentrum).
  • Op kinderen gerichte marketingmethodes, zoals het gebruik van kinderidolen, animatiefiguren, winacties, spaaracties, prijsvragen, spelletjes en dergelijke, mogen alleen nog worden ingezet voor de bovengenoemde voorkeursproducten.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie