Overslaan en naar de inhoud gaan

FD komt met geheel nieuwe krant voor het digitale tijdperk

De ambitie is ‘de beste krant in het digitale tijdperk te maken’. Dat resulteert onder meer in een kleiner, handzamer formaat.
Miniatuurvoorbeeld
© FD Mediagroep
Miniatuurvoorbeeld
© FD Mediagroep

Het FD (Het Financieele Dagblad) gooit het vanaf 10 september over een andere boeg met de gedrukte krant. De ambitie om ‘de beste krant in het digitale tijdperk te maken’ is op verschillende manieren terug te zien.

related partner content for mobile comes here

De doordeweekse krant biedt een design dat proeflezers associëren met online. De dagelijkse navigatiebalk op de eerste drie pagina’s van de krant geeft precies aan wat het FD die dag te bieden heeft. Verdiepende verhalen krijgen een QR-code die de lezer verder leidt naar een dossierpagina.

Scherper onderscheid

Lezers willen een scherper onderscheid tussen (nieuws)overzicht en verdieping. FD speelt daar op in met een kleiner, handzaam formaat met nietjes en schoongesneden (zoals een magazine). Het formaat van het FD is iets kleiner dan de reguliere tabloids.

In 2013 was FD de eerste krant die op Berliner formaat ging verschijnen en komt nu wederom met een primeur. De verwachting is dat lezers het handzame FD gemakkelijk meenemen en gedurende de dag vaker zullen lezen.

FD was ook de eerste krant die ‘digital first’ ging werken.

Co-creatie

Het FD begon vorig jaar augustus met de voorbereidingen. Samen met onderzoeksbureau Motivaction hield de redactie verschillende co-creatie workshops met bestaande en potentiële abonnees. Daaruit bleek dat naarmate lezers steeds vaker en langer digitaal lezen, de behoefte groter wordt aan een overzichtelijke, verdiepende en rustgevende krant.

 In het najaar kreeg de Poolse media-ontwerper Jacek Utko van het FD de opdracht met schetsen te komen. Hij tekent voor het nieuwe ontwerp.
 

FD Weekend

Ook FD Weekend gaat flink veranderen. Een nieuwe bijlage, FD Futures, onderzoekt de impact van technologische ontwikkelingen op de samenleving. Het wekelijkse magazine FD Persoonlijk biedt interviews en portretten en belicht smart living met hoogopgeleide ‘spitsuur-stellen’ in gedachten.

FD Weekend nieuwe stijl verschijnt voor het eerst op zaterdag 15 september.

Betaalde oplage

De betaalde oplage van Het Financieele Dagblad brak eind mei door de grens van 85.000 betalende abonnees heen. Binnen enkele jaren wil het dagblad de grens van 100.000 passeren.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in