Dat blijkt uit promotieonderzoek van Seoyeon Hong van de School of Journalism van de Universiteit van Missouri. De onderzoeker creëerde twee fictieve universiteiten en lieten mensen nieuwsberichten lezen over crises die de universiteiten overkwamen. Vervolgens werd gemeten wat hun attitude tegenover de universiteiten was en hoe ernstig ze de crises inschatten.
Positiever
De deelnemers kregen vervolgens Facebook-berichten van de universiteiten te lezen met aanvullende informatie over de crises. Het bleek dat ze na het lezen daarvan beduidend positiever waren over het optreden van de universiteiten en de crises ook als minder ernstig beoordeelden.
Persoonlijk
Volgens de Hong laat de research zien dat Facebook een waardevol instrument is tijdens crises, juist vanwege het persoonlijke van het medium. Het verhoogt betrokkenheid en kan mensen overtuigen.
Narratief werkt beter
Hong ontdekte ook dat de Facebook-posts die in een narratieve stijl waren geschreven meer effect sorteerden dan berichten met een zakelijk en feitelijk karakter.
Menselijker
Hong: ‘Dat duidt erop dat het effect van een verhalende stijl in organisatie-statements gedurende een crisis als menselijker wordt gezien, wat de tevredenheid, betrokkenheid en het vertrouwen bij het publiek verhoogd.’
Oprecht
Volgens de onderzoeker is het erg belangrijk dat een organisatie laat zien dat het tijdens een crisis oprecht probeert om tijdige en accurate informatie te verstrekken. Het leidt niet alleen tot een positievere houding ten opzichte van de organisatie, maar ook tot de perceptie dat een organisatie minder verantwoordelijkheid heeft voor de crisis.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!