Koen stoorde zich aan het feit dat hij elke keer bij het openen van de ING-app, werd geconfronteerd met die verdrietige leeuw. Dat moest anders volgens hem. Zijn nieuwe versie van het logo deed het goed op social media en was zelfs even ‘trending’ in Amsterdam. Aldus het artikel in de Volkskrant.
Reactie ING
Ik vond vooral de reactie van ING interessant. De ING liet weten dat van een verandering van het logo geen sprake kan zijn: ‘Wij vinden dat de leeuw stoer is. Hij heeft autoriteit.’
Ik las er eerst over heen, maar die stelling liet me niet los. Want wat zegt de ING nu eigenlijk? Heeft hun woordvoerder daar echt over nagedacht? Of lepelt hij of zij simpelweg op wat in een huisstijlhandleiding staat bij de verantwoording van de vorm van het logo?
Autoriteit
Autoriteit in relatie tot deze leeuw lijkt te gaan over afstand, over ‘boven de partijen staan’, over de baas zijn. Misschien gaat het ook een beetje over onbetwiste kennis van zaken. Is dat het soort autoriteit dat bedoeld wordt?
Als dat zo is, dan is de bank wellicht een beetje losgezongen van de realiteit. ‘Autoriteit’ is, na de ontwikkelingen van de afgelopen jaren, niet het begrip dat ik het eerste koppel aan de bankensector. Ik weet niet eens of het woord ‘dienstverlener’ nog wel zo goed past bij deze sector.
Autoriteit anno nu
Autoriteit anno nu gaat voor mij over leiderschap, over openheid, over dienstverlening, over empathie en over oprechte interesse in en betrokkenheid bij stakeholders.
Wat is autoriteit écht voor ING?
Het lijkt een grap van Koen Bluijs. Maar misschien heeft hij wel meer gelijk dan de bank denkt. Misschien doet de ING er goed aan eens kritisch te kijken naar zijn creatief commentaar. Om vervolgens te bedenken: wat is ‘autoriteit’ voor ons en wat voor symboliek hoort daarbij?
De bank is verdeeld
Dat is sowieso een interessante vraag waar de bank op z’n minst verdeeld over is. Denk aan de oude TV-commercials met de frivole leeuw als hoofdrolspeler. Denk aan de pluchen leeuw die toegestuurd krijgt als je een rekening voor je kind opent. En kijk vooral eens op de site van ING naar de foto’s van de bestuurders. Een en al gebrek aan uitstraling van autoriteit. Ho ho, dat is niet mijn mening.
Ik trek alleen de logica van de bank door: lachen en autoriteit staan in contrast met elkaar.
Ernstig onder de indruk van een lachende leeuw
Het woordje autoriteit is een lastig woordje waar je makkelijk overheen leest. Persoonlijk geloof ik, dat ik, op een Afrikaanse steppe, oog in oog met een leeuw, ernstig onder de indruk zou zijn van zijn autoriteit als hij mij glimlachend aan zou kijken…
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!