2020 was een bijzonder én uitdagend jaar, ook voor OOHA Media. Wij hadden een goede start en keken vol vertrouwen naar de rest van het jaar, totdat het covid19-virus ook Nederland bereikte. Veel adverteerders schrapten direct hun campagnes en vrijwel alle budgetten werden bevroren. Door snel te schakelen en in gesprek te blijven met adverteerders en mediabureaus heeft de mediabranche laten zien een flinke tegenslag te kunnen hebben.
Ik vond het erg mooi om te zien dat ook andere media-exploitanten ondanks deze lastige tijden wel (kostbare) ruimte beschikbaar stelden om goede initiatieven te ondersteunen. Sommige initiatieven werden zeer breed gedragen en waren op meerdere mediumtypen groots te zien of te horen.
Door de digitalisering zag je ook dit jaar een grote diversiteit aan adverteerders. De verdere ontwikkeling van programmatic buying - de mogelijkheid tot flexibel inkopen van reclame op digitale schermen - kan hier niet los van worden gezien. Deze manier van inkopen bieden wij al vijf jaar lang aan en ieder jaar nemen de bestedingen weer toe. Bijna alle digitale schermen in Nederland zijn nu beschikbaar voor programmatic buying, dus deze manier van inkopen zal zeker groeien.
Het is mooie erkenning voor iedereen die betrokken is bij OOHA Media. Ons team is iedere dag keihard bezig om onze partners (adverteerders en mediabureaus) een goede en snelle service te bieden. Met als beloning dus deze prachtige eerste plek binnen de categorie out of home. Wij zijn al onze partners (én natuurlijk alle stemmers) zeer dankbaar voor deze beloning van hard werken. Deze eerste plaats stimuleert ons om nóg harder te werken en volgend jaar weer de hoogst mogelijke positie te bereiken.
Out of Home – waardering alle respondenten
1 (7)OOHA Media (56,8)
2 (-)Ocean Nederland (56,4)
3 (-)blowUP media (54,2)
4 (1)Exterion Media (50,8)
5 (2)CS Digital Media (49,6)
6 (4)JCDecaux Nederland (33,2)
7 (5)Clear Channel Nederland (28,7)
8 (3)Hillenaar Outdoor (28,5)
9 (-)Centercom (27,4)