Overslaan en naar de inhoud gaan

NPO Radio 2 Top 2000 overtreft zich wederom: bijna 60% luistertijdaandeel

De lijst der lijsten heeft opnieuw bewezen een vaste waarde te zijn tijdens de feestdagen.
Partner
Ster

Al sinds 1965 kun je bij Ster reclame inkopen rondom de content van de Nederlandse Publieke Omroep (NPO) op radio, televisie en online. Met onze reclameblokken bereiken we iedereen, op ieder moment van de dag, maar doen dat nét even anders. Zo onderbreken we geen programma’s met reclame en is er een beperkt aantal reclameminuten per uur, waardoor de impact van jouw campagne groter is. Onze kennis zetten we maar al te graag in voor jou! Zo versterkt Ster elke campagne met inzichten, kennis, kwaliteit en bereik. We denken dagelijks mee met onze klanten, nemen je mee in de nieuwste ontwikkelingen op gebied van media en reclame, en kunnen je altijd voorzien van advies op maat. Dankzij onze vaste prijzen weet je van tevoren waar je aan toe bent en kunnen we het hebben over de essentie: hoe kunnen we het aanbod van Ster zo optimaal mogelijk inzetten om jouw doelstelling(en) te bereiken?

Top 2000
NPO Radio 2 Top 2000 december 2024
© NPO Radio 2 Top 2000 overtreft zich wederom: bijna 60% luistertijdaandeel
Top 2000
NPO Radio 2 Top 2000 december 2024
© NPO Radio 2 Top 2000 overtreft zich wederom: bijna 60% luistertijdaandeel

Als je in de dagen tussen kerst en oud en nieuw, onder het genot van oliebollen en champagne, afstemde op de NPO Radio 2 Top 2000, was je zeker niet de enige. Met een indrukwekkend luistertijdaandeel van bijna 60% in de doelgroepen 20-49 en 25-54 heeft de lijst der lijsten opnieuw bewezen een vaste waarde te zijn tijdens de feestdagen – zowel voor luisteraars als voor merken. 

De publiekslieveling tijdens de feestdagen

De NPO Radio 2 Top 2000 klonk van 25 tot en met 31 december door de speakers in heel Nederland en trok in die periode een ongekend aantal luisteraars. Maar liefst 59% van de doelgroep 20-49 en 58,7% van de doelgroep 25-54 stemde erop af en ook bij de kerndoelgroep van de zender, 25-67 jaar, stond de hitlijst bij 57% van de luisteraars aan. Hiermee koos meer dan de helft van het radiopubliek tijdens deze feestelijke week dus voor NPO Radio 2 – een duidelijk bewijs van de blijvende populariteit van het muziekfestijn én een stijging ten opzichte van de vorige editie in alle genoemde doelgroepen. 

Top 2000
Luistercijfers Top 2000 luistertijdaandeel NPO Radio 2

In de doelgroepen 13+ en 50+ bleek de hitlijst eveneens favoriet. Bijna de helft van de luisteraars in deze doelgroepen stemde af op NPO Radio 2, met respectievelijk 49,6% en 47% luistertijdaandeel. Hiermee laat de Top 2000 zien dat het een breed publiek weet te raken, van jong tot oud. 

Langere luistertijden: een muzikale marathon

in totaal luisterden ongeveer 6,9 miljoen mensen naar de afgelopen editie. Wat opviel was de toename in luistertijd. Gemiddeld luisterden mensen dagelijks 3,5 uur naar de hitlijst – een stijging van 71 minuten ten opzichte van 2023. Deze groei onderstreept de populariteit van het evenement en de krachtige verbinding die het publiek voelt met de muziek en de verhalen achter de nummers. 

De Top 2000 op NPO 1 Extra, een televisiesucces

De uitzendingen op NPO Radio 2 werden aangevuld met een livestream van het café op NPO 1 Extra. Daarmee werd dit themakanaal tijdens de feestdagen de best bekeken tv-zender van Nederland, met een indrukwekkend kijktijdaandeel van 18%. Hiermee kreeg de Top 2000 niet alleen via de radio, maar ook op televisie een gouden podium. 

Massale betrokkenheid tijdens 3FM Serious Request

Naast de Top 2000 tikte ook 3FM Serious Request mooie cijfers aan. Heel Nederland kwam massaal in actie voor Metakids, wat leidde tot een recordopbrengst van €11.513.485,-. Het luistertijdaandeel in de doelgroep 20-49 verdubbelde daarnaast bijna, van 5,8% naar 11,1%. Het totale radiobereik van de hele actie komt uit op 1,9 miljoen Nederlanders.  

Op televisie was de actie eveneens een groot succes. Dagelijkse updates op NPO 1 en een talkshow op NPO 3 trokken miljoenen kijkers, terwijl visual radio-uitzendingen in de late avond en nacht het bereik verder vergrootten. In totaal keken 6,4 miljoen mensen naar 3FM Serious Request. Voor het eerst dit jaar was het radio-evenement daarnaast via het themakanaal NPO 1 extra 24 uur per dag te volgen, waarmee nog eens 3,25 miljoen Nederlanders werden bereikt. 

Profiteer van de impact van NPO Radio in 2025

Wil je in 2025 opnieuw – of voor het eerst – profiteren van de impact en het brede bereik van de evenementen van NPO Radio? Dat kan! Ook in 2025 staan er weer tal van themaweken en hitlijsten op de planning. Zo kun je bijvoorbeeld genieten van Eurosonic Noorderslag van 15 tot en met 18 januari op FunX, de Week van de Jaren 60 op NPO Radio 5 van 3 tot en met 7 februari en de Filmmuziek Top 200 van NPO Klassiek in maart. 

Ben jij klaar voor het radioavontuur?

De themaweken en hitlijsten van de publieke omroep bieden een unieke kans om jouw merk te verbinden met miljoenen luisteraars en een divers, betrokken publiek te bereiken. Wil jij in 2025 jouw boodschap laten klinken tijdens de populaire themaweken? Neem dan contact met ons op en ontdek hoe jouw merk komend jaar kan stralen op NPO Radio.  

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Partner
Ster

Al sinds 1965 kun je bij Ster reclame inkopen rondom de content van de Nederlandse Publieke Omroep (NPO) op radio, televisie en online. Met onze reclameblokken bereiken we iedereen, op ieder moment van de dag, maar doen dat nét even anders. Zo onderbreken we geen programma’s met reclame en is er een beperkt aantal reclameminuten per uur, waardoor de impact van jouw campagne groter is. Onze kennis zetten we maar al te graag in voor jou! Zo versterkt Ster elke campagne met inzichten, kennis, kwaliteit en bereik. We denken dagelijks mee met onze klanten, nemen je mee in de nieuwste ontwikkelingen op gebied van media en reclame, en kunnen je altijd voorzien van advies op maat. Dankzij onze vaste prijzen weet je van tevoren waar je aan toe bent en kunnen we het hebben over de essentie: hoe kunnen we het aanbod van Ster zo optimaal mogelijk inzetten om jouw doelstelling(en) te bereiken?

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in