Eén derde adblocker gebruikers alweer afgehaakt

Toch houdt IAB Nederland er rekening mee dat de overgrote meerderheid van het publiek adblockers gaat gebruiken.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Die verwachting spreekt IAB Nederland uit naar aanleiding van onderzoek dat afgelopen weken is uitgevoerd in opdracht van IAB Nederland en Mediabrands. Een van de resultaten uit dit onderzoek is dat 32% van de Nederlanders wel eens een adblocker gebruikt heeft, maar dat ruim een derde van deze groep daar inmiddels alweer mee is gestopt.
 
Uit het onderzoek blijkt ook dat het publiek in overgrote meerderheid (80%) wel positief staat tegenover adblockers. Dit geldt zowel voor de huidige gebruikers als voor de niet-gebruikers. AB acht het daarom niet onwaarschijnlijk dat, als er verder niets verandert, uiteindelijk de overgrote meerderheid van het publiek adblockers gaat gebruiken.
 
Hoewel 69% van de respondenten begrijpt dat voor mediapartijen de inkomsten uit advertenties feitelijk de betaling vormen voor diensten, apps en websites op internet, weerhoudt dit ze er niet van om een adblocker te installeren. &;Daarom is het cruciaal dat uitgevers individueel in dialoog gaan met hun gebruikers.&;


Signaal afgeven
Het standpunt van IAB Nederland is dat de consument met de adblockers een signaal afgeeft dat niet genegeerd mag worden. In eerste instantie is nu meer kennis nodig over de motivatie en drijfveren van consumenten, zowel branchebreed als per merk of dienst. Een eerste fase van het branchebrede onderzoek is door IAB Nederland en Mediabrands al uitgevoerd.
 
Meer resultaten wil IAB nu niet naar buiten brengen. &;Wij kiezen er voor om de resultaten, bevindingen, datasets en vragenlijsten exclusief ter beschikking te stellen aan de leden&;, aldus Govaert Plesman, directeur IAB Nederland. IAB-leden die ondersteuning wensen bij een adblockers gevolgen analyse voor eigen merk of dienst kunnen contact opnemen met het IAB-bureau.
 
Inmiddels is de tweede fase van het onderzoekingezet. Deze moet dieper ingaan op verschillen tussen gebruikers van diverse soorten sites en diensten, de bereidheid van consumenten om te betalen en de redenen om ote stoppen met het gebruik van adblockers. Deze cijfers en bevindingen zullen vervolgens wel met de rest van de sector worden gedeeld.

Campagne
Daarnaast heeft IAB Nederland de intentie om in samenwerking met uitgevers een voorlichtingscampagne te gaan voeren die consumenten bewust moet maken van de voordelen van digital marketing. In een dergelijke awareness campagne zal IAB het voortouw nemen.  

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie