Edelman en Weber Shandwick voeren met afstand de ranglijst aan van grootste internationale pr-bureaus. Het afgelopen jaar is het gat tussen beide ketens en de rest van de adviesbranche verder gegroeid. Volgens het Holmes Report steeg de omzet van Edelman met 12% tot $747m (550 miljoen euro), waarmee het bureau voor de vierde maal op rij de eerste plaats inneemt. Naar schatting bedraagt de omzetgroei van nummer 2 Weber Shandwick zo’n 11% - de totale omzet van het bureau over 2013 komt op $700m (515 mln euro) uit. Op drie staat Fleishman Hillard met een omzet van 564 miljoen (415 mln euro), maar met magere groeicijfers van 1,5 procent.
Van de overige bureaus in de top tien wist alleen Ketchum dubbele groeicijfers te halen.
Opvallende nieuweling in de bovenste regionen is het Chinese BlueFocus dat vorig jaar nog een negentiende plek innam en nu doorstoot naar de negende positie. Met een jaaromzet van $271m behoort de Chinese pr-bureau nu tot de wereldtop.
Opmerkelijk is bovendien dat over de hele breedte de onafhankelijke bureaus beter presteren dan de bureaus die deel uitmaken van een netwerk. Waar de onafhankelijke bureaus in 2013 een gemiddelde groei van 12% rapporteerden, kwamen de bureaus die deel uitmaken van een netwerken niet verder dan 4%.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!