Ecuador zet pr als wapen in tijdens een langdurige juridische strijd tegen oliegigant Chevron over vervuiling van de Amazone.
Het land is een campagne gestart van 6,4 miljoen dollar en heeft het Amerikaanse pr-bureau MCSquared ingehuurd, aldus Amerikaanse media. President Rafael Correa leit via Twitter weten dat MCSquared en anderen ‘niet werden ingehuurd om het imago van de president te verbeteren, maar om het land te verdedigen tegen Chevron’.
Maandelijks 30 mille aan advertenties
MCSquared werkt op zijn beurt voor het pr-offensief tegen Chevron samen met FitzGibbon Media, dat maandelijks voor 30 duizend dollar aan advertenties plaatst om ‘het Amerikaanse publiek over de verantwoordelijkheden van Chevron te informeren, zodat het publieke belang van Ecuador worden gediend’.
Demonstranten blijken ingehuurde acteurs
Het werk van MCSquared voor Ecuador kwam aan het licht na een protest tijdens de jaarlijkse aandeelhoudersvergadering van Chevron. De demonstranten zouden inheemse bewoners zijn van de Amazone in Ecuador, het gebied waarover de juridische strijd handelt. Volgens Bloomberg BusinessWeek ging het echter om betaalde acteurs, die 85 dollar per persson kregen uitbetaald. McSquared ontkende tegenover PRWeek dat het achter deze actie zat.
Zo goed als je klant
Chevron heeft inmiddels aangegeven zich allerminst druk te maken over de campagne van Ecuador. Je kunt de beste pr-bedrijven ter wereld inhuren, liet het in een email aan de Amerikaanse media weten, maar die kunnen het gedrag van een overheid niet veranderen. ‘Zoals ze in de bureauwereld zeggen: je bent zo goed als je klant’, aldus Chevron.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!