DPG stopt met app-advertentieverkoop via open markt, zet in op directe advertentiedeals

Het mediabedrijf wil voor zijn advertentieverkoop niet langer afhankelijk zijn van big tech-bedrijven.

DPG Media stopt per 1 november met het verkopen van advertentieruimte in zijn nieuws- en magazineapps via de open markt. In plaats daarvan kunnen adverteerders voortaan alleen nog inkopen via directe inkoop, rechtstreekse deals of DPG Media's eigen Ad Manager-advertentieplatform. De strategische wijziging moet voordelen opleveren voor adverteerders, nieuwslezers en DPG zelf, vertelt chief digital officer Stefan Havik.

Voordelen volgens DPG

Het open markt-model is in feite een wereldwijde veiling waarop adverteerders advertentieruimte kunnen in- en verkopen. DPG Media doet daar al tijden aan mee met apps van onder meer Nu.nl, de Volkskrant, Margriet, Libelle en AD. Per 1 november verandert dit, want DPG Media wil minder afhankelijk worden van digitale advertentiebedrijven als Google.

Havik: 'Stap voor stap hebben we onze afhankelijkheid van Big Tech afgebouwd. We zetten veel meer in op onze eigen verkoopkanalen en investeren in onze eigen producten, zoals seamless advertising en (selfservice)platforms als Datalab en Ad Manager, waarmee we de beste campagneresultaten leveren. Ook voorkomen we datalekken én wordt de gebruikerservaring in onze apps verbeterd, omdat de advertentieformaten veel beter bij de omgeving van de apps passen en onze apps bovendien sneller zullen laden.'

Het stoppen met het open markt-model kan adverteren binnen DPG-apps ook rendabeler maken, stelt Havik. 'Er lekt geen geld weg naar allerlei onbekende tussenpartijen, waardoor we de media-inzet van adverteerders zo efficiënt mogelijk maken. Tegelijkertijd waarborgen we de privacy van de gebruiker. De open market als inkoopkanaal hoort daar niet meer in thuis.'

Uitgever is veel in het nieuws

Het stoppen met app-advertentieverkoop via de open markt is het nieuwste wapenfeit van DPG Media. De uitgever opende eerder deze maand zijn nieuwe hoofdkantoor in Nederland en voegt ook zijn Nederlandse, Belgische en Deense programmatic-aanbod samen. Daags ervoor meldde het bedrijf dat het zijn mediapartnership met FC Twente verlengt tot 2027.

Achter de schermen werkt DPG Media nog steeds aan een overname van RTL Nederland. Toezichthouder ACM moet die voorgenomen overname nog goedkeuren of afkeuren. Een besluit valt niet meer voor het einde van het jaar, meldde Adformatie eind september na gesprekken met ingewijden. 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie