Meer dan 12 miljoen Nederlanders gebruiken YouTube inmiddels maandelijks en Google’s videoplatform is daarmee populairder dan ooit. Dit wekt steeds meer interesse van merken om het een belangrijke plek in hun marketingplannen voor 2022 te geven. Wat kunnen merken in het nieuwe jaar van YouTube verwachten? We lichten vier belangrijke trends uit.
#1: Meer data, betere inzichten
Deze trend is niet duidelijk zichtbaar voor degenen die zich niet dagelijks bezig houden met YouTube-marketing maar wel heel belangrijk. Het platform geeft creators steeds meer data en betere inzichten. Zo testen ze nu een paar features die binnenkort voor alle gebruikers worden geïntroduceerd:
1) Search Insights: deze feature in YouTube Analytics geeft inzicht in specifiek zoekgedrag op YouTube wat je kan gebruiken voor het produceren van SEO-geoptimaliseerde video content.
2) ‘Most viewed sections’: deze feature geeft van alle video’s in de voortgangsbalk weer welke onderdelen het best bekeken worden. Zeer handig voor inspiratie voor doelgroep- en concurrentieanalyse.
3) Media Kit: met deze feature kunnen creators gemakkelijk inzicht geven in hun publiek en samenwerken met merken. Zeer goed nieuws voor merken die met de meest relevante influencers willen inzetten.
Daarnaast heeft YouTube het afgelopen jaar Analytics flink verbetert met content benchmarks en inzichten in jouw publiek. En dat blijven ze doen in 2022. Zo ben je steeds beter om jouw prestaties te verbeteren op basis van deze data en inzichten.
#2: De opkomst van YouTube op TV
De tijd die we spenderen aan lineaire TV daalt al jaren gestaag. Een kortstondige opleving door de Corona-uitbraak in 2020 ten spijt. Tegelijkertijd stegen het afgelopen jaar de uitgaven aan TV-advertenties hard, konden we hier laatst lezen op Adformatie. Nooit eerder waren de netto mediabestedingen zo hoog, terwijl de kijktijd nog nooit zo laag was. Nog nooit betaalden adverteerders zoveel voor een GRP en niet eerder daalden de kijkcijfers voor nieuws en actualiteiten zo sterk.
Wat wel stijgt is het gebruik van YouTube en dan met name op het grote TV-scherm in de Nederlandse woon- en slaapkamer. Door de opkomst van Connected TV zijn YouTube-video’s steeds vaker te bewonderen op TV. Nu al bereikt YouTube bijna vier miljoen Nederlanders per maand op Connected TV’s. Afgelopen jaar brak YouTube op TV definitief door, dit jaar gaat dat aandeel alleen maar verder stijgen.
Uit een analyse van onze klantendata (dataset omvat tientallen kanalen met meer dan twee miljard views) blijkt dat 23,5% van de YouTube-views tegenwoordig gegenereerd wordt op TV-schermen. Enkel mobiele telefoons zijn een populairdere afspeellocatie met 51% van alle views. Door dit enorme bereik op TV wordt YouTube, zeker door de stijgende GRP-prijzen, steeds meer een volwaardig alternatief voor TV advertentiecampagnes.
#3: Shorts will become larger
Dat YouTube steeds vaker wordt afgespeeld op TV wil niet zeggen dat er geen ontwikkelingen zijn op het mobiele scherm. In 2021 introduceerde YouTube een nieuwe functie in Nederland: Shorts. Dit zijn korte verticale video’s van maximaal 60 seconden die nu een eigen prominente plek op het platform hebben. In korte tijd zijn deze korte video’s enorm in populariteit gegroeid en genereren ze per dag meer dan 4 miljard views.
Kijkend naar de Shorts-cijfers, is te zien dat de vraag momenteel groter is dan het aanbod. Dit biedt kansen voor makers, merken en mediabedrijven. Vooralsnog zijn het voornamelijk de individuele makers die zich hebben gestort op het ontwikkelen van Shorts en daarmee een voorsprong hebben op merken en mediabedrijven die later inspringen.
Ook in Nederland is Shorts aan een enorme opmars bezig. Shorts van Nederlandse kanalen werden de afgelopen maand bijna 100 miljoen keer bekeken. Wil je weten hoe je Shorts effectief kan inzetten voor jouw merk? Kijk dan het YouTube Shorts webinar terug die wij onlangs samen met Google organiseerden.
#4: Video Commerce: Straks kan je direct shoppen op YouTube
Een van andere speerpunten van YouTube in het nieuwe jaar is het verder integreren van video, livestreams en commerce: Video Commerce. Hiermee zijn ze niet de enige want ook Meta en TikTok zetten vol in op het ‘shoppable’ maken van hun content. In een interview met Modern Retail gaven de nieuwe aangetrokken verantwoordelijken binnen Youtube aan dat ze in 2022 hier alleen maar meer gaan focussen op Video Commerce. YouTube gelooft dat ze met shoppable video het gat tussen ontdekking en aankoop kunnen verkleinen. Ze gaan het komende jaar Video en E-Commerce steeds meer verweven, waardoor het gemakkelijker wordt om de getoonde producten gelijk te kopen. Zoals topvrouw Bridget Dolan het verwoord: “We already have a tremendous amount of shopping content. How we make that shoppable over time is our next foray.”
Afgelopen jaar testten ze hier al mee in de Verenigde Staten, India en Brazilië in samenwerking met enkele grote merken (Walmart, Target en Sephora) en bekende influencers zoals Mr Beast en Gordon Ramsey. Wees niet verbaasd (en voorbereid) als dit jaar deze nieuwe functionaliteiten ook in ons land beschikbaar komen.
(Meer) succes op YouTube in 2022?
Benieuwd hoe jij als merk dit jaar meer succes kan behalen op YouTube? Download dan onze gratis YouTube-guide voor merken. In deze gratis whitepaper, speciaal gemaakt voor merken, geven wij antwoord op bekende vraagstukken van marketeers anno 2022:
#1 Hoe claim ik een domein op YouTube en Google?
#2 Welke content moet ik maken?
#3 Hoe behaal ik meer views op mijn bestaande content?
#4 Hoe kan ik mijn merkvoorkeur vergroten?
#5 Hoe kan ik effectief adverteren op YouTube?
Ben jij klaar om jouw succes op het populaire videoplatform naar een hoger niveau te tillen? Download nu jouw YouTube-guide voor 2022.
Reacties:
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!