De drie genomineerden voor de eerste Dutch Media Week Award zijn bekendgemaakt door de driekoppige vakjury. De bekendmaking van de winnaar gebeurt op 5 oktober tijdens het Dutch Media Week Dinner in Beeld & Geluid. Daar vindt ook de prijsuitreiking plaats.
De genomineerden
De bekendmaking van de genomineerden stond gepland voor begin september, maar liet dus langer op zich wachten. De eerste Dutch Media Week Award is een prijs voor 'de mediamaker die de meeste positieve impact heeft gecreëerd.' In de race voor die prijs zijn Angie Smets, Pepijn Keppel en Ikenna Azuike.
Smets is studio director en executive producer bij Guerilla, een gamebedrijf uit Amsterdam dat vooral bekend is van de populaire games Horizon Zero Dawn en Horizon Forbidden West. Deze games, voor de Sony PlayStation, verkopen goed en krijgen lovende recensies van journalisten en gebruikers. In de games is diversiteit een vanzelfsprekendheid, oordeelt de vakjury. En Smets is één van de aanvoerders van deze beweging.
Keppel op zijn beurt publiceerde dit jaar zijn debuutboek 'De laatste man' over zijn tijd als tophockeyer. Naar aanleiding van zijn publicatie verscheen Keppel regelmatig in de media om te praten over de positie van de lhbti-gemeenschap in de wereld van topsport. Zo zet hij een onderwerp op de kaart dat in Nederland en het buitenland nog als een taboe geldt, redeneert de jury.
Azuike tot slot is de maker van de podcastserie 'Vluchtnummers', waarin vluchtelingen aan de hand van muziekfragmenten vertellen over hun (vlucht)verhaal. De jury is onder de indruk van de manier waarop de podcastmaker vluchtelingen een podium biedt en zo ook andere culturen aan het woord laat.
Vakjury
De vakjury beslist wie de prijs wint - er is geen rol weggelegd voor het publiek. De jury bestaat uit Mark Deuze (hoogleraar mediastudies), Len Maessen (technologieredacteur) en Mischa Blok (verslaggever, radiopresentator en documentairemaker). De prijs maakt onderdeel uit van de Dutch Media Week die traditiegetrouw in Hilversum plaatsvindt. De 2022-editie start op 3 oktober, eindigt 9 oktober en gaat vooral over de voor- en nadelen van technologie in een veranderende maatschappij.
Adformatie schreef onlangs al over de recordpoging live podcasts achter elkaar maken. De organisatie mikt op 200 uur.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!