Overslaan en naar de inhoud gaan

Dit is het moment om in te stappen op Immersive Media

Op steeds meer marcom-afdelingen werd de vraag gesteld: AR/VR – moeten we hier niet iets mee? En daarna: maar hoe dan?
Virtual reality
Virtual reality
© 123rf
Virtual reality
Virtual reality
© 123rf

Virtual en Augmented Reality zijn zeker niet nieuw meer. Al in 2016 maakte het grote publiek kennis met AR in de succesvolle game Pokemon Go. In hetzelfde jaar was VR hét grote thema van het Mobile World Congress in Barcelona. Op steeds meer Marcom afdelingen werd de vraag gesteld: AR/VR – moeten we hier niet iets mee? En daarna: maar hoe dan?

related partner content for mobile comes here

Drie jaar later zijn er talloze inspirerende voorbeelden te vinden van mooie AR en VR toepassingen. Producties met megabudgetten zoals de Childish Gambino AR app die MediaMonks produceerde of het Nederlandse initiatief Spacebuzz waar kinderen naar de ruimte kunnen reizen. United pakte uit met de Avond van de Filmmuziek en The Weather Channel uit Amerika ging viral met AR-visualisaties van Hurricane Florence. Maar ook als je als merk geen megabudget beschikbaar hebt kun je tegenwoordig aan de slag met 360 graden video. De eerste immersive trainingen die je daarbij kunnen helpen worden inmiddels ook aangeboden.

Mogelijkheden

Bovendien kun je jouw kijkers door middel van AR of VR helemaal laten onderdompelen in je verhaal. Slechts vijf minuten met een VR bril op brengt een intense belevenis te weeg. Bovendien kun je je kijker ergens naar toe brengen waar hij nooit zou kunnen zijn. Precies de reden waarom veel erfgoedinstellingen VR omarmen.

Ook mediabedrijven beginnen AR steeds meer te gebruiken omdat het meer mogelijkheden geeft in hun productieproces. De broadcastbeurs IBC stond vol met virtual studio’s waarbij presentatoren in virtual sets plaatsnemen waar allerlei content aan toegevoegd kan worden. Denk aan spectaculaire sets of studio omgevingen, maar ook logo’s en branded content.

Strijd

Daarnaast strijden de techgiganten tegen elkaar om het AR platform te worden van de toekomst. Apple bouwt verder aan haar AR-ecosysteem met de iPhone 11 en werkt aan AR-glasses. Google blijft niet achter en heeft ARCore een update gegeven. En Facebook brengt AR naar je televisie en werkt ook aan een AR-bril.

Aan het twijfelen of AR/VR past in jouw marketing mix? Dit is het moment om in te zetten op immersive media. Terwijl Google, Apple en Facebook met elkaar de strijd aan gaan heb jij nog de kans je te verdiepen in de manier waarop VR en AR jouw merk gaan versterken. Volgende week tijdens de Dutch Media Week staan er diverse evenementen op het programma waar je AR/VR inspiratie kunt opdoen. Bezoek bijvoorbeeld de hele week de Immersive Zone op het Media Park waar demo’s en talks te bezoeken zijn.  

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in