Er is veel gespeculeerd over de mogelijke effecten van de wijzigingen in de FM-frequenties.
Hoe trouw zijn de luisteraars van Radio 10 en Radio Veronica die als FM-luisteraar naar een andere frequentie moeten schakelen? Gaan de fans van Slam! en Sublime nu luisteren via DAB+ en/of IP (en in het geval van Slam! in beperkt gebied naar nieuwe FM-frequentie)? En heeft een nog ‘kale’ versie van JOE gescoord?
Wij hebben een eerste observatie gemaakt op basis van de maandcijfers van september, als vervolg op ons blog van begin september. In onderstaande grafiek is de ontwikkeling per maand in 2023 (vanaf de start nieuwe NLO) in de doelgroep 25-54 weergegeven.
Bestaande FM-zenders met nieuwe frequenties dalen
Beide zenders met een nieuwe FM frequentie-dalen. Radio 10 kan de goede score van augustus niet vasthouden. Qua ‘type zender’ zit nieuwkomer JOE in muzikaal format natuurlijk ook vrij dicht bij Radio 10.
Bij Radio Veronica zien we ook een daling naar het laagste niveau van het jaar. Daarnaast rommelt het nogal bij deze zender qua programmering, dj’s etc. Mediahuis zal niet blij zijn, vergeleken met de eerste 3 maanden van het jaar is het zenderaandeel bij 25-54 zo goed als gehalveerd.
De twee zenders die hun (semi-landelijke) FM-frequentie kwijt zijn geraakt, leveren ook (minimaal) in. Sublime haalt nog net 0,3 procent zenderaandeel (naar boven afgerond).Slam! verliest ook iets en gaat terug naar 2,1 procent marktaandeel (de laagste score van het jaar).
Nieuwkomer JOE zit op een maandgemiddelde van 2,7 procent. Het lijkt dat alle pr van de laatste weken rondom de nieuwe ‘aankopen’ de interesse in de zender verder heeft verhoogd. In ieder geval wordt er een solide basis gelegd waarop JOE verder kan bouwen als het station begint met de definitieve programmering. Die is voor de werkdagen bijna rond, alleen is nog de vraag wie 13.00-16.00 uur gaat invullen.
Stuivertje wisselen aan de top
NPO Radio 2 was gedurende lange periode de koploper bij de 13+ doelgroep. Maar in september zien we een echte strijd met Qmusic die door de laatste voorlopig gewonnen is. Immers, drie van de vier weken in september was de overall nummer 1 positie ingenomen door Qmusic.
De vraag is of hier ook een ‘JOE-effect’ inzit. Qua muzikaal DNA zijn Qmusic en JOE door eigenaar DPG Media echt goed uit elkaar getrokken en zit JOE dichter op NPO Radio 2. Wellicht zullen de ontwikkelingen van de komende weken en maanden meer duidelijkheid bieden over welke zenders het meeste last hebben van de verwachte groei van JOE.
Evert Bronkhorst is strategy director bij Abovo Media
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!