Het is moeilijk om zuivelproducten te kopen die uitsluitend zijn gemaakt van melk van koeien die in de wei hebben gelopen. Dat stelt de Dierenbescherming. Op basis van een vandaag gepresenteerde analyse van de Dierenbescherming stelkt de dierenwelzijnsorganisatie dat de keuze van de consument beperkt is tot dagverse- en biologische zuivelproducten. De bulk, waaronder kaas, toetjes en boter, is volgens de organisatie 'vervuild' met stalmelk.
Toetjes
Dierenbescherming riep tijdens een bijeenkomst van de ondertekenaars van het Convenant Weidegang supermarkten en zuivelproducenten op hun aanbod koevriendelijkere zuivel snel te vergroten: ’Dat kan bijvoorbeeld door alle weidemelk gescheiden op te halen en apart te verwerken tot weidezuivelproducten’. De Dierenbescherming doet een beroep op de zuivelproducenten om de melk afkomstig van de koeien die nog wel weidegang hebben gekregen niet langer te mengen met stalmelk. Producten als margarine en boter, slagroom, allerlei toetjes en kaas zijn daardoor niet of nauwelijks verkrijgbaar als weidegang-variant, aldus de Dierenbescherming.
Melkquotum
De Dierenbescherming denkt dat de consument de sleutel in handen heeft om de trend te keren dat ‘de koe verwordt tot een altijd op stal staande melkmachine’, maar dan moet hij wel de keuze hebben. ‘Het loslaten van het Europese melkquotum heeft de situatie dit jaar drastisch verslechterd', meent Dierenbescherming-voorzitter Dales. Volgens zijn organisatie is de melkveehouder hierdoor hard op weg zijn collega's in de varkens- en pluimveehouderij achterna te gaan
Het Convenant Weidegang werd in 2012 door 65 organisaties ondertekend om de teruglopende weidegang van koeien om te buigen. De Dierenbescherming heeft zich met het convenant vastgelegd om consumenten te stimuleren te kiezen voor weidezuivelproducten. ‘Maar dan zal toch eerst de verkrijgbaarheid van weidezuivel omhoog moeten’.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!