De verrassing kwam op dinsdagmorgen bij de publicatie van de nieuwe luistercijfers. Niet de continue groei van Qmusic in 20-49 jaar, die was verwacht. Maar dat de zender op 10+ marktleider NPO Radio 2 qua zenderaandeel op 0,1 procent genaderd is, hadden niet heel veel mensen zien aankomen (zelfs de mensen bij Qmusic niet).
In de (terecht) ronkende persberichten wordt al ingezoomd op de belangrijkste factoren van de groei op tijdvakniveau: de ochtendshow, de middagshow en de nieuwe programma’s op vrijdagavond en in het weekend van Tom & Bram (& Kai).
Kortom, bij de komende meting kan Qmusic zomaar de overall koppositie pakken en pas bij de cijfers over november/december deze (al dan niet tijdelijk) af moeten staan aan NPO Radio2 door de aantrekkingskracht van de Top 2000.
Radio is ‘slow business’, dat toont 3FM aan
Luisteraars verliezen gaat sneller dan ze weer terugwinnen. Een aloude stelling die iedere keer weer bewaarheid wordt. Want na de dramatische val van 3FM gedurende een aantal jaren zijn er eindelijk weer groene cijfers te zien. Met name op 20-34 is groei aanzienlijk, vergeleken met een jaar geleden is de groei in marktaandeel 0,9 procent.
Dit zijn de eerste signalen dat wijzigingen in het muzikale format zijn vruchten afwerpen en het dus een hele slimme zet geweest is de ervaren Roosmarijn Reijmer weer terug te halen.
Zenuwen bij Talpa Radio?
Ten opzichte van een jaar geleden zijn de cijfers van drie van de vier zenders van Talpa Radio ‘rood’ bij de doelgroep 10+, alleen Radio 10 laat nog een lichte groei zien. Ten opzichte van de vorige meting zijn de cijfers voor alle vier de zenders ‘rood’. Bij 20-49 jaar zien we hetzelfde beeld: ten opzichte van de vorige meting dalen ze alle vier, ten opzichte van vergelijkbare periode vorig jaar is er alleen lichte groei bij Radio Veronica. Wie o wie aan de Bergweg kan het tij keren?
Evert Bronkhorst is strategy director Vizeum - a dentsu company
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!