‘Omdat ik geloof in de potentie van talent. En omdat ik ben opgegroeid in de media (zie kader, NA). Die combinatie maakt bij mij een enorme drive los – om alle potentie in mijzelf en mensen om mij heen in deze industrie te ontdekken. Noem het overdrive. Misschien wil ik wel het “onbereikbare” bereiken. Veel mensen denken dat mijn ambities wel erg groot zijn. Maar wat is ambitie? Dat is heel persoonlijk. Wat in jouw ogen ambitieus is, hoeft in mijn ogen helemaal niet ambitieus te zijn.
‘Het is on-Nederlands om héél ambitieus te zijn; dat is hier haast een andere realiteit. Maar hoe vaak denk je dat Richard Branson te horen heeft gekregen dat hij niet goed bij z’n hoofd was. Of neem Elon Musk, die is zogenaamd toch gek? Gek of niet, elektrisch rijden is de standaard aan het worden – en dat in zo’n korte tijd. Dat onmogelijke komt wel bij de mens vandaan. Of neem de iPhone, die heeft een hele markt op z’n kop gezet en nieuwe markten gecreëerd.
‘Dat wil ik in het klein in Nederland doen; laten zien dat je alles kunt bereiken. Ik ben wel vaker onderschat – ik vind het ook leuk om de underdog te zijn, maar ik geloof simpelweg in de potentie en goedheid van mensen én van de markt.’
‘Wat mijn compagnon Youri (van der Mijn, NA) en ik voor ons zagen, was een silo-loos, werkelijk geïntegreerd marketingcommunicatie platform met partijen die elkaar zouden aanvullen. In eerste instantie vanuit mediapartijen, om dat later uit te breiden met creatieve spelers. Dat had je niet en dat heb je in onze “fluïde” vorm verder nog steeds niet.’
‘Het wezenlijke verschil met netwerkpartijen is dat je daar ook meerdere competenties kunt krijgen, maar dat het toch ieder voor zich is – en dat vertraagt het vinden van de juiste oplossing enorm. Omdat ze naar elkaar kijken, of op elkaar wachten. Ze beconcurreren elkaar gewoon. Je ziet het ook bij veel overnames, die worden niet voor 100% gedaan. Omdat de ene of de andere partij er dus niet 100% zeker van is; dat zegt genoeg, dat werkt natuurlijk nooit.
‘Maar om op je vraag terug te komen: we hadden die platform-visie in feite in 2007 dus al. Alleen begonnen we zonder middelen, vanuit de slaapkamer. We hadden alleen wat spaarcenten en toen brak de kredietcrisis uit. Mensen denken wel eens dat Candid Group in een paar jaar gebouwd is. Integendeel. It’s been a long ride.’
Met een serieuze blik: ‘Ik ben wel een leider… ja, dat durf ik wel te zeggen. Maar wel een leider die vooral anderen aanspoort om ook een leider te worden, anders werkt een platform niet – je moet het met elkaar doen. Het is ook leuk om dit met elkaar te doen, ik met de “leiders” van de labels en zij met mij. Op zo’n manier dat Candid Group ook hun idee wordt, en het niet alleen meer van mij is. Sterker nog, het liefst sta ik aan de zijlijn.
‘Maar we bedrijven wel business, we moeten niet doorslaan; het moet geen theekransje worden. Onze platform-benadering is – nogmaals – dat we divers talent de ruimte bieden om snelle, effectieve oplossingen voor merken met complexe vraagstukken te bieden. Het is uiteindelijk een wisselwerking: de wereld is in constante verandering, de markt vraagt hier om. Je kunt ook aankloppen bij een bureaunetwerk, maar dan duurt het een jaar voordat er een oplossing is.’
‘Wat we hiermee bedoelen is dat bij ons het probleem van de klant centraal staat en dat al het talent van Candid Group daar in verschillende samenstellingen mee aan de slag gaat om het op te lossen. Iedereen werkt samen aan dat doel en heeft de discipline om op alle posities inzetbaar te zijn. Net als bij totaalvoetbal draait het om de filosofie waarmee je problemen aanpakt. Hoe organiseer ik een team zodat de zwakke plekken worden ondervangen en zodat onze grootste talenten optimaal floreren? Die fluïde manier van werken, binnen de bestaande parameters van het vak, is wat wij total marketing noemen.'
‘Ze zijn nog steeds onafhankelijk! Er zal van hogerhand niet opeens iemand aan hun bureau staan die zegt wat ze moeten. Nee, Piet Hein Smit, Map van Arem en José Evers (de voormalige eigenaren van XXS, NA) zijn partner bij Candid Group geworden en trekken bij ons in in Amsterdam-Noord. De structuur is vergelijkbaar met die van consultancy- en advocatenkantoren; zij bepalen vanaf nu mede de koers. Hetzelfde geldt voor de overname van de Rotterdamse social media-specialist daily dialogues, die de afgelopen vier jaar in de FD Gazellen-lijst stond en wij pasgeleden ook hebben overgenomen.
‘Ik zie dat “overnamespel” een beetje als de Volvo Ocean Race: je weet niet exact wat het weer (de markt) gaat doen, maar je hebt wel invloed op de boot en je crew. We financieren zulke overnames gewoon via de bank. Dat is niet de makkelijkste weg, omdat banken streng zijn. Maar het is voor ons een extra check én als de deal eenmaal beklonken is, denken ze ook nog in alle redelijkheid met je mee.'
‘Ik zou graag nog data-science bureau als pilaar erbij hebben, daar is veel vraag naar. En een plazamarketing-specialist: hoe adverteer je op “plaza’s” als Amazon en Zalando, waar veel verkeer plaatsvindt? Eigenlijk volgen we wat overnamepartijen betreft gewoon de markt. Of ik ook geïnteresseerd ben in een consultancy partij?’ Zonder een blad voor de mond te nemen: ‘Ik weet dat digital consultancybureau SparkOptimus nog vrij is. En ik vind digital accelerator NEWCRAFT interessant. Maar met XXS erbij kijken we bijvoorbeeld ook naar contentmakers. En een retailspecialist zou ook welkom zijn.
‘We hebben een road map, daar zijn we continu mee bezig. Het mooie van onze platformorganisatie is dat een groeiend aantal partners inmiddels meedenkt over nieuwe kansen; in plaats van dat ze alleen maar bezig zijn met hun eigen omgeving en omzet. We hebben steeds meer “scouts” in huis.’
‘De identiteit van Candid Group staat. Maar we willen ons verhaal nu gaan laden en verspreiden. We merken dat we te vaak nog moeten uitleggen wie we zijn en wat we precies doen; de platform-filosofie, waarbij labels intensief, verplicht zelfs samenwerken, is bijvoorbeeld nog geen gemeengoed. We willen dat Candid Group erom bekend komt te staan dat we impact maken voor klanten en dat er maximale ruimte is voor groei, zowel voor de afzonderlijke labels als talent.
‘De gedachte erachter is natuurlijk heel simpel: we willen veelbelovende merken, overnamekandidaten en groot talent aantrekken.’
‘Dat steek ik ook zeker niet onder stoelen of banken. Want tja, wat is de potentie van Candid Group? Wat is de potentie van het geïntegreerde, silovrije denken – van ons warenhuis-model, zoals ik het ook wel eens noem? Zeg het maar. In Nederland is die in ieder geval groot en groeiend. Voor dit jaar zijn we wel even klaar qua overnames, maar we hebben een tienjarenplan en daar speelt Europa in ieder geval een rol in.’
‘Zeg nooit nooit, maar voor nu is het antwoord ja. Bij Candid wordt juist de kracht van diversiteit gevierd. Wij denken dat wanneer alles onder een noemer geschaard wordt deze kracht afneemt. Onze open, schaalbare platformstructuur stelt ons in staat te werken zoals we werken. Deze gezamenlijke visie – die cultuur – is de lijm die alle bureaus verbindt, dat zal niet zo snel veranderen.'