Sinds begin dit jaar is Nederland officieel een automerk rijker. En niet omdat het op dit moment zo goed gaat met de autoverkopen in Nederland, maar omdat het besluit hiertoe gewoonweg drie jaar geleden al genomen is.
Ik heb het over Infiniti, het Japanse automerk dat als sinds 1989 op de Amerikaanse markt actief is, maar pas sinds kort Europa als afzetgebied op de kaart heeft gezet.
Een modern vijfsterren designhotel
Wat Lexus voor Toyota is, is Infiniti voor Nissan. Een premium merk gericht op de high-end markt van autorijders. En daar horen natuurlijk premium outlets bij. Autobinck, de Nederlandse importeur, kreeg toestemming twee Nedelandse Infiniti Centers te bouwen. De vestiging in Rotterdam (Barendrecht om precies te zijn) opende begin dit jaar en werd aangekondigd met “het binnenkomen in een modern vijfsterren designhotel”. Ik ging op onderzoek uit...
Lobby-Lounge-Gallery
Geheel volgens het Lobby-Lounge-Gallery-concept kom ik binnen in een hotelachtige lobby waar een gastvrouw mij vriendelijk gedag zegt en me begeleidt naar de lounge. Ik krijg wat drinken aangeboden en mag plaatsnemen op een van de luxe fauteuils. Het pand doet luxe aan, maar is tegelijkertijd ook ingetogen. Er is veel glas en staal, maar ook natuurlijk materiaal gebruikt. Op de tafel ligt het huismagazine van Infiniti. Een prachtig boekwerk voorzien van dito fotografie. Mijn oog valt op een reportage over Silicon Valley. De auto’s zijn er voor een aantal bekende hot spots vastgelegd. Waanzinnig. “It's the difference between being physically transported and emotionally moved.”, lees ik verderop. Na enige tijd komt er een ‘Infiniti specialist’ op me af. “Een rondleiding graag. En alles wat je me over de verschillende modellen kunt vertellen.” Vanuit de lounge neemt de jongeman me mee naar de gallery, een ruimte met meer licht en hogere plafonds alwaar de modellen staan opgesteld. Ik ga ze hier niet uitgebreid presenteren, daarvoor is de Infiniti Visualiser inclusief design flight en configurator veels te mooi om zelf te ervaren. Wel interessant om te vermelden is dat de auto’s voor Europa op diverse punten werden aangepast. Zo werden besturing, vering, uitlaat, remmen, motoren, de automaat, én de letters op de versnellingspook aangepast aan de veeleisende Europese autokoper.
Vertrouwen in de toekomst
Omdat ik ook wat marketing- en business gerelateerde vragen had werd ik doorverwezen naar Jurgen Richter, directeur van het nog te openen Infiniti Center Amsterdam. Ik vraag hem allereerst naar de timing van de introductie in Nederland, op z’n zachtst gezegd niet de meest aantrekkelijke. Naast de ingezakte autoverkopen en de ‘vergroening’ die ook de autobranche op z’n kop heeft gezet komt een F of G-label gewoon net wat minder lekker uit de verf. En als we dan ook nog tot volgend jaar moeten wachten op de dieselmotoren komt hij bij veel leaserijders ook niet in het keuzepakket voor. Richter is het helemaal met me eens, geeft aan dat het besluit naar Nederland te komen drie jaar geleden al gemaakt is, maar zegt desondanks wel vertrouwen in de toekomst te hebben. Infiniti heeft haar sporen in Amerika verdient en is nu klaar om Europa te veroveren. En Nederland hoort daar ook bij. Een hybride en elektrische variant staan overigens op de planning. Persoonlijk ziet hij het vooral als een mooie uitdaging om een nieuw nichemerk op te zetten. “Hoe vaak krijg je binnen de automotive nou zo’n kans?”
Quiet rebel
Infiniti is daarbij niet voor iedereen weggelegd. De doelgroep laat zich het best omschrijven als ‘quiet rebel’. “De quiet rebel is een sportieve rijder. Als Infiniti-rijders al in een hokje te plaatsen zijn, dan is het in het hokje van mensen die absoluut niet in een hokje te plaatsen zijn. Ze zijn anders dan anders en wars van de standaard.” In Amerika wordt dit al een tijdje in communicatie tastbaar gemaakt door 'If you’re neighbor doesn’t like it, at least we did something right'. In Nederland wordt mondjesmaat geadverteerd. Toevallig kwam ik vorige week een advertentie in het FD tegen. Onder een overigens prachtig gefotografeerde auto staat de tekst 'Is dit communisme, of waarom rijdt hier iedereen in dezelfde auto?' Een gedurfde uitspraak, als je het mij vraagt. Opvallender is het immense, tot de verbeelding sprekende reclamedoek dat op de voorgevel van het Infiniti Center in Amsterdam hangt. Het doek toont een ‘rebels en ondeugend’ jongetje dat lachend een tipje van een gesluierde Infiniti FX optilt. Eind februari gaat het doek eraf en zal het pand aan de Gaasperdammerweg haar deuren openen.
Gracieuze kracht
Het gesprek komt automatisch op vrouwen. Richter zegt dat een Infiniti ook heel goed bij vrouwelijke berijders past. Het interieur kent ronde vormen, veel details en straalt geborgenheid uit. “Heel anders dan de strakke, harde, vierkante vormen van bijvoorbeeld BMW”, voegt hij eraan toe. Hij heeft vast niet gezien met welke auto ik het terrein ben opgereden, maar vervolgt met het feit dat “BMW wel degelijk Infiniti’s benchmark is”. De designfilosofie wordt omschreven als ‘gracieuze kracht’, gebaseerd op de Japanse schoonheidsleer Adeyaka. De Japanese automotive designer Shiro Nakumura -“Everything starts with a single line”- tekende ervoor.
Total ownership experience
Naast een onderscheidende vormgeving biedt het merk een naar eigen zeggen een unieke ‘total ownership experience’. Dit staat voor de best denkbare service en garantie. Onderdeel van deze ervaring is i-contact, een pan-Europees klantcontactcentrum. Onderzoek toonde aan dat de Infiniti-koper een grotere expertise en meer persoonlijke service verwacht dan gebruikelijk is. In antwoord hierop hanteert een toegewijd team een meer persoonlijke, adviserende, proactieve benadering. De wereld van private banking en personal coaching is hierbij ter inspiratie gebruikt. Dit komt ook tot uiting in de markbenadering, die vooral heel netwerkgericht is. Zo wordt de lounge kosteloos beschikbaar gesteld voor netwerkavonden van plaatselijke businessclubs en zullen er kunstexposities plaats gaan vinden. “Het laatste wat we willen, is met hagel gaan schieten”, vult Richter aan. Daarbij wil hij klanten persoonlijk aanspreken. Weten wat hen beweegt en bezighoudt. “Aangeleerde professionaliteit” noemt hij dat. Oprechte interesse tonen, maar wel vanuit een zakelijk perspectief.
Inspired Performance
Ik ben inmiddels doordrongen van het DNA van Infiniti, ‘Moderne Japanse Luxe' en overtuigt van het eerste gedeelte van de tagline, ‘Inspired Performance’. Als ik mijn blocnote en pennetje in mijn tas schuif valt mijn oog op mijn rijbewijs en kan ik de verleiding niet langer weerstaan. Ik vraag de man, die zelf al 27 jaar in het vak zit, naar de bekende weg. “Omdat ik het product eigenlijk wel zelf zou moeten ervaren om er goed over te kunnen schrijven.” Ik hoor het mezelf nog zeggen. Maar zeg nou zelf, de krachtigste merkervaring voor een auto ontstaat bij echte liefhebbers nog steeds achter het stuur. Bij deze kan ik de 'rijk uitgeruste, extra sportief ingestelde G37 Coupé S voorzien van lederen bekleding en 4-Wheel Active Steer, Limited Slip-differentieel en krachtige 3,7 liter V6 motor met dubbele bovenliggende nokkenassen en 24 kleppen, goed voor 320 pk en een acceleratie van 0 tot 100 in 5,8 seconden' dan ook van harte aanbevelen. Leverbaar voor 'quiet rebels' vanaf € 62.370.
Meer foto's van mijn bezoek zijn te bekijken via Flickr.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!