De geschiedenis van Loeki de Leeuw

Ster trapt de eerste van drie blogs af met een geschiedenisles over hét reclame-icoon van de Nederlandse televisie.

Loeki is alweer drie jaar terug op de Nederlandse televisie. Om dat te vieren, delen wij in een driedelige serie blogs leuke achtergrondinformatie en wist-je-datjes – met veel dank aan Louise Geesink, dochter van bedenker Joop Geesink, voor het delen van haar kennis en verhalen. In de eerste blog duiken we de geschiedenis in.

Loeki's debuut

Toen Ster haar eerste commercials uitzond, werden deze nog gescheiden door een beeld van golvend water. Het was verplicht de reclames te scheiden door een zogenaamd neutraal tussenbeeld, zodat de televisiekijkers doorhadden dat het om verschillende spotjes ging. Poppenfilm-producent Joop Geesink zag een kans: waarom niet die paar secondes vullen met een leuker filmpje? In 1972 bedacht hij daarom een onhandig, grappig leeuwtje en presenteerde zijn idee aan de toenmalige Ster-directeur Chris Smeekes. Die zag er wel wat in, bestelde enkele proeffilmpjes en liet onderzoek doen. De reclamewereld was sceptisch – het zou afleiden van hun boodschappen – maar het Nederlands publiek zei volmondig ‘ja’. En zo was Loeki de Leeuw ineens op de televisie.

Een aaibaar leeuwtje

Natuurlijk zou het – om heel veel redenen – minder handig zijn om de filmpjes met een echte leeuw te maken. Maar waarom is Loeki dan een pop, en niet bijvoorbeeld een tekenfilmfiguurtje? Bedenker Joop Geesink is ooit in de theaterwereld als decorontwerper begonnen. Uiteindelijk had hij in de jaren ’50 en ’60 zijn eigen reclamefilmstudio ‘Dollywood’ – de grootste in Europa, welke reclames maakte voor klanten over de hele wereld. Zijn specialisme was poppenfilm, een logisch gevolg van zijn start in de theaterwereld. Eigenlijk was het dus voor de hand liggend dat Loeki als pop ter wereld kwam en gefilmd zou worden in de stop-motion animatietechniek

De keuze voor het dier en de naam

Dieren doen het altijd goed: in programma’s, in reclames… dus ook in korte filmpjes die de programma’s van de reclameblokken moeten scheiden. En aangezien het om filmpjes op de Nederlandse televisie zou gaan, werd er al snel gekeken naar de Nederlandse leeuw.

Waarom heet hij dan Loeki? Ondanks dat het voor de Nederlandse televisie was, met een Nederlandse (oranje) leeuw, dacht Joop Geesink altijd internationaal: de naam moest een beetje Engels klinken. Loeki is een afgeleide van het Engelse werkwoord to look: kijken naar de televisie. Voilá (zoals Loeki zou zeggen), zo komen we bij de naam Loeki de Leeuw.

De comeback

Om diverse redenen verdween Loeki de Leeuw in 2004 van de buis. Toch bleef hij geliefd, bleek onder meer uit een petitie van NPO Radio 2 en de vele vragen die Ster over de leeuw ontving. Bijna 50 jaar na zijn eerste verschijning, maakte hij zijn rentree in de zomer van 2021 bij het EK voetbal. In een nieuw jasje, maar ouderwets herkenbaar. Hij behield zijn look, maar met aanpassingen naar de nieuwe tijd. Zo heeft Loeki nu echte benen gekregen, waar hij op kan staan, lopen en dansen. En dat doet hij graag, in de nieuwe 3D-wereld en binnen de special effecten om hem heen. Kortom: Loeki 2.0 staat zijn leeuwtje in de moderne tijden.

Meer weten over Loeki de Leeuw? Ga dan naar ster.nl of lees dit artikel over het Asjemenou-effect: Loeki is namelijk niet alleen leuk voor de kijker, maar ook effectief voor organisaties die in een 'Loeki-blok' adverteren. 

Wil je meer informatie over de inkoopmogelijkheden bij Ster? Neem dan contact met ons op. 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →