De 5 opvallendste communicatieprojecten van de overheid

De shortlist van de Galjaard Prijs is bekend.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Welk communicatieproject van de overheid  was het afgelopen jaar het meest onderscheidend? Dat is de vraag die jaarlijks centraal staat bij de Galjaard Prijs die beroepsorganisatie Logeion toekent. In totaal beoordeelde de jury dit jaar 29 inzendingen. Deze 5 projecten waren het meest opvallend:

De Nederlandse Transplantatie Stichting met het theaterconcept Project Do’orgaan

“Ben jij al donor? Ja of Nee?” Velen laten zich door deze campagne inspireren en registreren. Behalve MBO-scholieren. Van alle Nederlanders denken zij het minst na over orgaandonatie. De Transplantatie Stichting ontwikkelde met communicatiebureau HVR en de Hogeschool voor de Kunsten het theaterconcept BO’ers maken onder professionele begeleiding een eigen theatervoorstelling over orgaandonatie en voeren deze uit op school. Resultaat: dialogen die je raken, bewegingen die iets vertellen en honderden MBO’ers die aan het denken zijn gezet over orgaandonatie.Project Do’orgaan deed in schooljaar 2013-2014 tien MBO-scholen aan en trekt in het komende schooljaar opnieuw door Nederland.

Een van de filmpjes:


;orgaan door het Horizon College in Alkmaar

 

De Ideeënbrouwerij met het sociale platform Gouda Bruist

inspireert en enthousiasmeert, boort creativiteit in de stad aan, genereert frisse ideeën, legt verbindingen tussen actieve bewoners, mobiliseert nieuwe mensen om mee te doen en verbetert de leefbaarheid door een groeiend aantal initiatieven en initiatiefnemers. Het sociale platform www.goudabruist.nl telt ruim 1000 leden en meer dan 50 groepen. Initiatieven variëren van Eetbare stad tot Vreedzame wijk en van Grootste stroopwafel tot Complimentenlijn. Bij Gouda Bruist worden successen gedeeld en ligt de focus op alles wat goed gaat, want wat aandacht krijgt groeit.

 

De Provincie Noord-Brabant met de wervingscampagne B-Riders ‘no waste’

 De wervingscampagne voormoest in het najaar van 2013 1350 Brabantse forenzen uit de auto op de (elektrische) fiets krijgen. De doelstelling werd snel behaald via &;ouderwetse&; persoonlijke benadering en een op service gerichte online strategie. Bijna elk bezoek aan de website resulteerde in een aanmelding. Inmiddels fietsen bijna 1700 B-Riders dagelijks de aarde rond met de speciaal ontwikkelde B-Riders app. Deze registreert ritten, berekent de bonus en geeft feedback op het fietsgedrag. Tegelijkertijd worden de data voor onderzoek naar gedragsverandering en mobiliteit in Brabant gebruikt. B-Riders is een programma binnen Beter Benutten, waarmee overheden en bedrijfsleven werken aan een betere doorstroom in de spits.

Instructievideo app B-riders:

 

Gemeente Enschede met het traject Henk Ontwerpt

Het groen in de wijk Stroinkslanden-Zuid moest worden aangepakt. Ontwerper Henk werd door de bewoners gekozen uit een pitch met twee collega-ontwerpers. Hij ging alleen de wijk in om mensen te ontmoeten en hun wensen te bespreken. stelde hem in staat snel te communiceren met de bewoners, zodat zij direct het ontwerpproces konden volgen. Daardoor werd het project echt iets van henzelf en zijn zij nu ook bereid te helpen bij de aanleg van het groen en het onderhoud ervan.  Behalve een rol voor online en offline middelen is vooral de persoonlijke inzet van ontwerper Henk een succesfactor gebleken. Het blijkt de ideale mix om bewoners die een grote afstand tot de overheid voelen, vooral op zichzelf gericht zijn, veel gebruik maken van internet en voorkeur hebben voor een persoonlijke benadering, in beweging te krijgen. En ook mee te laten denken over en mee te werken aan de verbetering van de leefbaarheid in hun wijk.

 

Rijkswaterstaat met het project Sociale media, the next level 

Sinds januari 2013 heeft Rijkswaterstaat sociale media/webcare als strategisch communicatiemiddel ontwikkeld en ingezet. Door een vernieuwende aanpak zijn sociale media omarmd door zowel management als medewerkers en ingebed in het primaire proces van de organisatie. Op alle niveaus van de organisatie vertellen onze ‘ambassadeurs’ het verhaal. Rijkswaterstaat zegt daardoor burgers beter te kunnen betrekken, en meer begrip en waardering voor de organisatie te krijgen. Dankzij professionele webcare beantwoordt RWS  vragen, signaleert issues, adresseert deze in de interne organisatie en verbetert de corporate communicatie. Sociale media zijn een strategisch communicatiemiddel geworden.

Weginspecteur Roel Twittert:

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie