Overslaan en naar de inhoud gaan

Woordvoering - Gewoon alles glashard ontkennen, je komt er verbazingwekkend vaak mee weg

Maar met welke normen doen we ons vak?
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

[Door Lars Walder, BijlPR] Woordvoering wordt steeds makkelijker; als het niet klopt wat er over je gezegd wordt, maak je er gewoon fake news van. Lekker makkelijk. 

related partner content for mobile comes here

Deze gedachte komt de laatste tijd steeds vaker bij me op wanneer ik organisaties zie worstelen met hun (crisis)communicatie. Gewoon alles glashard ontkennen en als onzin bestempelen. Je komt er verbazingwekkend vaak mee weg.

Trump in ieder geval wel, dat is duidelijk. Hij is inmiddels zelf het vleesgeworden fake news geworden. Maar goed, de trend is wel ingezet. 

In hoeverre valt deze lijn verder door te trekken naar het communicatievak? Hard roepen, hard ontkennen en hard terugslaan. Als de president van de VS er mee wegkomt, dan zou je toch ook als bedrijf een graantje kunnen meepikken? Het voegt een nieuwe strategie toe die we als communicatieprofessionals kunnen gebruiken in tijden van issues of crisis.

Rug recht

Je kunt er lacherig om doen, maar ik vrees toch echt dat we binnen afzienbare tijd de vraag krijgen van een klant die in een crisis zit of we “niet glashard alles kunnen ontkennen”. Daar sta je dan als communicatie expert die al jarenlang transparantie en openheid propageert. Hou dan je rug nog maar eens recht. Je hebt immers geleerd dat wat krom is, niet kan worden recht gepraat. En is, net als bij een kind dat uit de snoeptrommel heeft gegrabbeld, verzwijgen ook liegen? Zeg het maar. Wie ervaring heeft met crisiscommunicatie weet dat die discussie soms lastig is.

Strategie

‘Ons’ imago van enigszins gladde jongens en meisjes helpt daar ook niet bij. Zo werkten wij een tijd geleden voor een buitenlands bedrijf dat liever niet had dat we de term ‘communicatiestrategie’ gebruikten. Bij navraag bleken juristen bang dat het woord ‘strategie’ in een rechtbank zou kunnen worden uitgelegd als het bewust verdraaien van zaken. Zo paranoia zijn sommige organisaties inmiddels dus geworden.

Handigheidje

Natuurlijk ken ik ze ook wel, de slimmigheidjes die helpen in crisiscommunicatie. Handigheidjes die door sommigen zullen worden uitgelegd als trucs. Ze zijn er denk ik op elk gebied, of je nou autoverkoper bent, winkelier of journalist. Het zijn praktijkdingen die je niet leert op een opleiding of van communicatieprofessor Van Riel. Net zomin als dat het gebruik van fake news op school zal worden geleerd. Toch hebben we er mee te maken.

Fake news verandert het medialandschap. Dat betekent werk aan de winkel voor de journalistiek én wat mij betreft ook voor de communicatieprofessional. Zelf vaar ik daarbij vooral op mijn eigen morele kompas.

Lars Walder is communicatieadviseur en directielid bij BijlPR

Foto:

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in