Overslaan en naar de inhoud gaan

Wie vermoordt de krant?

'Who Killed the Newspaper?' vraagt Economist zich deze week af. Natuurlijk gaat dit over internet en gratis kranten. Maar op een…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

'Who Killed the Newspaper?' zich deze week af. Natuurlijk gaat dit over internet en gratis kranten. Maar op een doorwrochte manier, met de nodige lichtpunten, onder meer over blogs.

related partner content for mobile comes here

geeft Economist een prikkelend overzicht van de gevolgen van internet voor de krantenuitgevers. Voorbeeld is in Noorwegen die als gevolg van tijdig en agressief veranderen al 35 procent van de winst met internet behaalt.

Grootste probleem is volgens Economist dat kranten online nog te veel zich afhankelijk maken van louter display advertising, de gewone huis-, tuin- en keukenreclame.

En natuurlijk het grootste gevaar, gratis kranten, dat wil zeggen met louter reclame betaald. Die maken al 16 procent van de markt in Europa uit en traditionele uitgevers ontkomen er niet aan daarop in te spelen.

In haar ofwel commentaar is Economist heel positief over de mogelijkheden voor journalistiek om, met behulp van onder meer bloggers, zich in een nieuwe richting te ontwikkelen. De meeste blogs zijn te beperkt, onderzoeken nauwelijks (zoals Molblog), maar dit is nog maar een vroege fase volgens Economist.

Voorbeeld is als journalistiek onderzoeksproject. Daar stopte onder meer Craig Newmark, bedenker van adverentiesite , een vijand van de kranten, ook geld in.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in