Wie vermoordt de krant?


'Who Killed the Newspaper?' vraagt Economist zich deze week af. Natuurlijk gaat dit over internet en gratis kranten. Maar op een doorwrochte manier, met de nodige lichtpunten, onder meer over blogs.
More media, less news geeft Economist een prikkelend overzicht van de gevolgen van internet voor de krantenuitgevers. Voorbeeld is Schibsted in Noorwegen die als gevolg van tijdig en agressief veranderen al 35 procent van de winst met internet behaalt.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSGrootste probleem is volgens Economist dat kranten online nog te veel zich afhankelijk maken van louter display advertising, de gewone huis-, tuin- en keukenreclame.
En natuurlijk het grootste gevaar, gratis kranten, dat wil zeggen met louter reclame betaald. Die maken al 16 procent van de markt in Europa uit en traditionele uitgevers ontkomen er niet aan daarop in te spelen.
In haar leader ofwel commentaar is Economist heel positief over de mogelijkheden voor journalistiek om, met behulp van onder meer bloggers, zich in een nieuwe richting te ontwikkelen. De meeste blogs zijn te beperkt, onderzoeken nauwelijks (zoals Molblog), maar dit is nog maar een vroege fase volgens Economist.
Voorbeeld is NewAssignment.net als journalistiek onderzoeksproject. Daar stopte onder meer Craig Newmark, bedenker van adverentiesite Craigslist, een vijand van de kranten, ook geld in.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid